Analisis swot untuk menentukan strategi bersaing saat masa pandemi covid-19 pada rumah sakit islam surabaya

Main Article Content

Yesia Elvana
Hariyati Hariyati
Budhi Setianto

Abstract

This study has a goal, namely to find out the right competitive strategy using SWOT analysis at the Surabaya Islamic Hospital so that its business can be even better, able to attract interest and give trust to the public regarding the health services it has, can measure and determine the right management at the Surabaya Islamic Hospital so that it can encourage business progress in the face of increasingly fierce competition even during the Covid-19 pandemic. The type of research used is descriptive qualitative. The data analysis technique in this research is SWOT (Strength, Weakness, Opportunity, Threat) analysis. The results of the study showed that in the Internal Factors Analysis Summary (IFAS) the total score for the strength factor was 5.89, and the weakness was 2.47, then in the External Factors Analysis Summary (EFAS) the total score for the opportunity was 4.46, and the threat was 4. ,20. From these results, the SWOT diagram at the Surabaya Islamic Hospital is in quadrant I (one), namely the aggressive and supportive strategy using the SO (Strength-Opportunity) strategy.

Article Details

How to Cite
Elvana, Y., Hariyati, H., & Setianto, B. (2022). Analisis swot untuk menentukan strategi bersaing saat masa pandemi covid-19 pada rumah sakit islam surabaya . Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 4(11), 5132–5147. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v4i11.1807
Section
Articles

References

Amaliah, N., Herawati, Y. T., Witcahyo, E., Administrasi, B., & Masyarakat, F. K. (2017). Analisis

SWOT Di Instalasi Gawat Darurat ( IGD ) Rumah Sakit Fathma Medika Gresik Untuk

Meningkatkan Kunjungan Tahun 2016 SWOT Analysis In The Emergency Room ( ER ) Of

Fathma Medika Hospital Gresik In Order To Increasing Visits 2016. 5(2), 223–230.

Arfianti, A. (2017). Analisis Swot Dalam Meningkatkan Daya Saing Pada Pt.Trimega Syariah Kantor

Cabang Makassar. Occupational Medicine, 53(4), 130.

Bajri, A., & Sulistiadi, W. (2019). Srategi Pemasaran RSUD Prof. Dr. HM Chatib Quzwain Sarolangun

Jambi Tahun 2018. Jurnal Administrasi Rumah Sakit Indonesia, 5(2), 104–114.

Erdiana, A. E., & Farida, S. N. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Di Tengah Pandemi Covid-19

Untuk Meningkatkan Omzet Penjualan Pada Restu Bakery Bojonegoro. Journal Publicuho, 4(1),

Https://Doi.Org/10.35817/Jpu.V4i1.16794

Erliningtias. (2020). Analisis Swot Untuk Menentukan Strategi Bersaing Pada Usaha Della Laundry.

Filbert, M., & Wulandari, A. (2018). Analisa Penerapan E-Commerce Pada Ukm Keykey Frozen Food

Cimahi Tahun 2018. Eproceedings Of Applied Science, 4(3), 765–779.

Hariyati, & Bambang, T. (2017). Hubungan Antara Strategi Inovasi Dengan Kinerja Keuangan Yang

Dimediasi Oleh Modal Intelektual Dan Kinerja Pelanggan. Kra Ii, 4(1).

Insani, I. L. (2021). Strategi Ketahanan Informasi Melawan “Infodemik” Di-Covid-Kan Rumah Sakit

Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian Lembaga Ketahanan Nasional Republik Indonesia, 9(1),

–604.

Limantoro, L. V., & Mustamu, R. H. (2018). Analisis Strategi Bersaing Pada Perusahaan Jasa

Kebersihan. AGORA, 6(2), 1–7.

Listiyono, R. A. (2015). Studi Deskriptif Tentang Kuaitas Pelayanan Di Rumah Sakit Umum Dr.

Wahidin Sudiro Husodo Kota Mojokerto Pasca Menjadi Rumah Sakit Tipe B. Jurnal Kebijakan

Dan Manajemen Publik, 1(1), 2–7.

Longhurst, G. J., Stone, D. M., Dulohery, K., Scully, D., Campbell, T., & Smith, C. F. (2020). Strength,

Weakness, Opportunity, Threat (SWOT) Analysis Of The Adaptations To Anatomical Education

In The United Kingdom And Republic Of Ireland In Response To The Covid-19 Pandemic.

Anatomical Sciences Education, 13(3), 301–311. Https://Doi.Org/10.1002/Ase.1967

Meftahudin, Putranto, A., & Wijayanti, R. (2018). Penerapan Analisis SWOT Dan Five Forces Porter

Sebagai Landasan Untuk Merumuskan Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Laba

Perusahaan (Studi Pada Tin Panda Collection Di Kabupaten Magelang). Journal Of Economic,

Management, Accounting And Technology, 1(1), 22–30.

Https://Doi.Org/10.32500/Jematech.V1i1.209

Nawarini, N. J. (2020). Analisis Rancangan Startegi Rumah Sakit Dalam Upaya Meningkatkan

Kunjungan Pasien Studi Kasus Pada Rumah Sakit Khusus Gigi Dan Mulut Kota Bandung.

Doctoral Dissertation, 1–20.

Nugroho, M. A. (2015). Analisis SWOT Pada RSUD Saras Husada Purworejo.

Rahayu, D. T., & Retnani, E. D. (2016). Penerapan Analisis Swot Dalam Perumusan Strategi Bersaing

Pada Eddy Jaya Photo Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STIESIA) Surabaya. Ilmu Dan

Riset Akuntansi, 5(2).

Ramadhan, M. A. (2021). Strategi Rumah Sakit Umum Daerah Adnaan Wd Kota Payakumbuh Dalam

Melakukan Pelayanan Terhadap Pasien Selama Masa Pandemi.

Riswandi, A., Thahir, H., & Santi, I. N. (2016). Analisis Strategi Bersaing Rumah Makan (Studi Pada

Rumah Makan Darisa Cafe Campus). Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako, 2(3), 293–

Setyabudi, R. G. (2017). Analisis Strategi Promosi Kesehatan Dalam Rangka Meningkatkan Kesadaran

Hidup Sehat Oleh Rumah Sakit Jiwa Daerah Dr. Rm. Soedjarwadi Provinsi Jawa Tengah.

Siregar, Y. H. I., & Sunarti, S. (2017). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume

Penjualan Ekspor (Studi Pada Perusahaan PT Kaltim Prima Coal). Jurnal Administrasi Bisnis,

(1), 36–45.

Sugiarto, F. F., Bisnis, P. M., Manajemen, P. S., Petra, U. K., Siwalankerto, J., & Pendahuluan, I.

(2016). Analisa Strategi Bersaing Pt. Surya Cipta Mandiri. 4(2), 250–258.

Ulfah, A., & Surya, D. E. (2020). Analisis Pelayanan Kesehatan Ibu Dan Anak Pada Praktik Mandiri

Bidan Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Prosiding Forum Ilmiah Tahunan Iakmi (Ikatan Ahli

Kesehatan Masyarakat Indonesia), 2774–3217.

Wiyanto. (2018). Strategi Bersaing Dalam Rangka Menghadapi Mea. Jurnal Kompetitif Pemasaran,

(3), 92–111. Https://Doi.Org/Http://Dx.Doi.Org/10.17632/7vg26m373s.1

Wu, K.-J., Tseng, M.-L., & Chiu, A. S. F. (2012). Using The Analytical Network Process In Porter’s

Five Forces Analysis – Case Study In Philippines. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 57,

–9. Https://Doi.Org/10.1016/J.Sbspro.2012.09.1151

Yuni, L., & Herbasuki, N. (2015). Analisis Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan. Jurnal Dependen

Administrasi Publik Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Diponegoro, 33, 1–12.