Analisis swot untuk menentukan strategi bersaing saat masa pandemi covid-19 pada rumah sakit islam surabaya
Main Article Content
Abstract
This study has a goal, namely to find out the right competitive strategy using SWOT analysis at the Surabaya Islamic Hospital so that its business can be even better, able to attract interest and give trust to the public regarding the health services it has, can measure and determine the right management at the Surabaya Islamic Hospital so that it can encourage business progress in the face of increasingly fierce competition even during the Covid-19 pandemic. The type of research used is descriptive qualitative. The data analysis technique in this research is SWOT (Strength, Weakness, Opportunity, Threat) analysis. The results of the study showed that in the Internal Factors Analysis Summary (IFAS) the total score for the strength factor was 5.89, and the weakness was 2.47, then in the External Factors Analysis Summary (EFAS) the total score for the opportunity was 4.46, and the threat was 4. ,20. From these results, the SWOT diagram at the Surabaya Islamic Hospital is in quadrant I (one), namely the aggressive and supportive strategy using the SO (Strength-Opportunity) strategy.
Article Details
References
Amaliah, N., Herawati, Y. T., Witcahyo, E., Administrasi, B., & Masyarakat, F. K. (2017). Analisis
SWOT Di Instalasi Gawat Darurat ( IGD ) Rumah Sakit Fathma Medika Gresik Untuk
Meningkatkan Kunjungan Tahun 2016 SWOT Analysis In The Emergency Room ( ER ) Of
Fathma Medika Hospital Gresik In Order To Increasing Visits 2016. 5(2), 223–230.
Arfianti, A. (2017). Analisis Swot Dalam Meningkatkan Daya Saing Pada Pt.Trimega Syariah Kantor
Cabang Makassar. Occupational Medicine, 53(4), 130.
Bajri, A., & Sulistiadi, W. (2019). Srategi Pemasaran RSUD Prof. Dr. HM Chatib Quzwain Sarolangun
Jambi Tahun 2018. Jurnal Administrasi Rumah Sakit Indonesia, 5(2), 104–114.
Erdiana, A. E., & Farida, S. N. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Di Tengah Pandemi Covid-19
Untuk Meningkatkan Omzet Penjualan Pada Restu Bakery Bojonegoro. Journal Publicuho, 4(1),
Https://Doi.Org/10.35817/Jpu.V4i1.16794
Erliningtias. (2020). Analisis Swot Untuk Menentukan Strategi Bersaing Pada Usaha Della Laundry.
Filbert, M., & Wulandari, A. (2018). Analisa Penerapan E-Commerce Pada Ukm Keykey Frozen Food
Cimahi Tahun 2018. Eproceedings Of Applied Science, 4(3), 765–779.
Hariyati, & Bambang, T. (2017). Hubungan Antara Strategi Inovasi Dengan Kinerja Keuangan Yang
Dimediasi Oleh Modal Intelektual Dan Kinerja Pelanggan. Kra Ii, 4(1).
Insani, I. L. (2021). Strategi Ketahanan Informasi Melawan “Infodemik” Di-Covid-Kan Rumah Sakit
Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian Lembaga Ketahanan Nasional Republik Indonesia, 9(1),
–604.
Limantoro, L. V., & Mustamu, R. H. (2018). Analisis Strategi Bersaing Pada Perusahaan Jasa
Kebersihan. AGORA, 6(2), 1–7.
Listiyono, R. A. (2015). Studi Deskriptif Tentang Kuaitas Pelayanan Di Rumah Sakit Umum Dr.
Wahidin Sudiro Husodo Kota Mojokerto Pasca Menjadi Rumah Sakit Tipe B. Jurnal Kebijakan
Dan Manajemen Publik, 1(1), 2–7.
Longhurst, G. J., Stone, D. M., Dulohery, K., Scully, D., Campbell, T., & Smith, C. F. (2020). Strength,
Weakness, Opportunity, Threat (SWOT) Analysis Of The Adaptations To Anatomical Education
In The United Kingdom And Republic Of Ireland In Response To The Covid-19 Pandemic.
Anatomical Sciences Education, 13(3), 301–311. Https://Doi.Org/10.1002/Ase.1967
Meftahudin, Putranto, A., & Wijayanti, R. (2018). Penerapan Analisis SWOT Dan Five Forces Porter
Sebagai Landasan Untuk Merumuskan Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Laba
Perusahaan (Studi Pada Tin Panda Collection Di Kabupaten Magelang). Journal Of Economic,
Management, Accounting And Technology, 1(1), 22–30.
Https://Doi.Org/10.32500/Jematech.V1i1.209
Nawarini, N. J. (2020). Analisis Rancangan Startegi Rumah Sakit Dalam Upaya Meningkatkan
Kunjungan Pasien Studi Kasus Pada Rumah Sakit Khusus Gigi Dan Mulut Kota Bandung.
Doctoral Dissertation, 1–20.
Nugroho, M. A. (2015). Analisis SWOT Pada RSUD Saras Husada Purworejo.
Rahayu, D. T., & Retnani, E. D. (2016). Penerapan Analisis Swot Dalam Perumusan Strategi Bersaing
Pada Eddy Jaya Photo Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STIESIA) Surabaya. Ilmu Dan
Riset Akuntansi, 5(2).
Ramadhan, M. A. (2021). Strategi Rumah Sakit Umum Daerah Adnaan Wd Kota Payakumbuh Dalam
Melakukan Pelayanan Terhadap Pasien Selama Masa Pandemi.
Riswandi, A., Thahir, H., & Santi, I. N. (2016). Analisis Strategi Bersaing Rumah Makan (Studi Pada
Rumah Makan Darisa Cafe Campus). Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako, 2(3), 293–
Setyabudi, R. G. (2017). Analisis Strategi Promosi Kesehatan Dalam Rangka Meningkatkan Kesadaran
Hidup Sehat Oleh Rumah Sakit Jiwa Daerah Dr. Rm. Soedjarwadi Provinsi Jawa Tengah.
Siregar, Y. H. I., & Sunarti, S. (2017). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume
Penjualan Ekspor (Studi Pada Perusahaan PT Kaltim Prima Coal). Jurnal Administrasi Bisnis,
(1), 36–45.
Sugiarto, F. F., Bisnis, P. M., Manajemen, P. S., Petra, U. K., Siwalankerto, J., & Pendahuluan, I.
(2016). Analisa Strategi Bersaing Pt. Surya Cipta Mandiri. 4(2), 250–258.
Ulfah, A., & Surya, D. E. (2020). Analisis Pelayanan Kesehatan Ibu Dan Anak Pada Praktik Mandiri
Bidan Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Prosiding Forum Ilmiah Tahunan Iakmi (Ikatan Ahli
Kesehatan Masyarakat Indonesia), 2774–3217.
Wiyanto. (2018). Strategi Bersaing Dalam Rangka Menghadapi Mea. Jurnal Kompetitif Pemasaran,
(3), 92–111. Https://Doi.Org/Http://Dx.Doi.Org/10.17632/7vg26m373s.1
Wu, K.-J., Tseng, M.-L., & Chiu, A. S. F. (2012). Using The Analytical Network Process In Porter’s
Five Forces Analysis – Case Study In Philippines. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 57,
–9. Https://Doi.Org/10.1016/J.Sbspro.2012.09.1151
Yuni, L., & Herbasuki, N. (2015). Analisis Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan. Jurnal Dependen
Administrasi Publik Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Diponegoro, 33, 1–12.