Dampak Waralaba pada Kawasan Permukiman Bidang Penelitian dan Pengembangan di BAPPEDA

Authors

  • Fauziah Septiani Universitas Pamulang
  • Nurmin Arianto Universitas Pamulang

DOI:

https://doi.org/10.32670/coopetition.v13i1.529

Keywords:

Franchise, Residential Area, SWOT Analysis

Abstract

A franchise business cannot be separated from meeting the economic needs of business owners and increasing living standards. The mindset of businesspeople is always profitable as long as the business can run and relies heavily on business instincts in running a business. This study measures the impact of the existence of franchises in residential areas on the economy of the people of Tangerang district with a qualitative method with a phenomenology approach using content analysis and SWOT analysis methods. Qualitative findings indicate that the pattern of services provided by franchises is perceived to be better than the services of traditional traders. Therefore, the Regional Government of Tangerang Regency must take a joint role with traditional market managers in improving traditional markets and setting minimum service standards as well as capacity building and community empowerment in the economic sector, business development, providing Job Training Center (BLK) facilities that can be a place for coaching traditional traders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, A. N. (2013). Bisnis Waralaba (Franchise) dalam Pendekatan Sistem Ekonomi Islam. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam. Universitas Islam Negeri Makassar.

Alisjahbana. (2003). Urban Hidden Economy. Surabaya: Lembaga Penelitian ITS.

Bintoro, S. A. (2016). Landasan Konseptual Perencanaan dan Perancangan Pasar Tradisional di Kabupaten Bantul. Fakultas Teknik. Universitas Atma Jaya Yogyakarta.

Bungin, B. (2011). Metodologi Penelitian Kuantitatif: Komunikasi, Ekonomi, dan Kebijakan Publik, Serta Ilmu-ilmu Sosial Lainnya (Edisi Kedua). Jakarta: Prenada Media Group.

Ditasari, N. (2014). Arah Kebijakan Pemerintah Kota Yogyakarta dalam Penataan Usaha Waralaba Minimarket. Fakultas Ilmu Sosial. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Fahmiyah, I., & Ghufron, M. I. (2019). Konsep Waralaba Perspektif Ekonomi Islam. Amwaluna: Jurnal Ekonomi dan Keuangan Syariah, 3(1), 130-147. https://doi.org/10.29313/amwaluna.v3i1.4287

Hanim, L. (2011). Perlindungan Hukum AKI dalam Perjanjian Waralaba di Indonesia. Jurnal Hukum , XXVI (1), 571-589.

Helaluddin, & Wijaya, H. (2019). Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori & Praktik (1 ed., Vol. 1). Jakarta: Sekolah Tinggi Theologi Jaffray.

Helaluddin. (2018). Artikel: Mengenal Lebih Dekat dengan Pendekatan Fenomenologi: Sebuah Penelitian Kualitatif. Diakses 5 Nopember 2020, tersedia di: https://www.researchgate.net/publication/323600431_Mengenal_Lebih_Dekat_dengan_Pendekatan_Fenomenologi_Sebuah_Penelitian_Kualitatif

Husain, T. (2017). Blog sebagai Media Interaktif untuk Memposisikan Toko Online Berdasarkan Urutan Search Engine Optimization (SEO). Teknologika, 7(2), 69-76.

Jamilah, P. (2015). Kerjasama PT. Gemilang Unggas Prima Pekanbaru dengan Mitra Peternak JL. Garuda Sakti Km.21 Pasar Minggu Kec. Tapung menurut Perspektif Ekonomi Islam. Fakultas Syariah dan Hukum > Ekonomi Syari'ah. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Lembaran Daerah Kabupaten Tangerang. (2011). Peraturan Daerah Kabupaten Tangerang Nomor 14 Tahun 2011 tentang Penataan Toko Modern dan Pembinaan Pedagang Kecil. Peraturan Daerah, Tangerang.

Padilla-Díaz, M. (2015). Phenomenology in Educational Qualitative Research: Philosophy as Science or Philosophical Science? International Journal of Educational Excellence, 1(2), 101-110. http://www.anagmendez.net/cupey/pdf/ijee_padilla_diaz_1_2_101-110.pdf

PP RI. (2007). Peraturan Pemerintah Nomor 42 Tahun 2007 tentang Waralaba. Peraturan Pemerintah (PP), Jakarta.

PP RI. (1997). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 44 Tahun 1997 tentang Kemitraan. Peraturan Pemerintah, Jakarta.

Priyanti, N. F. (2017). Analisis Kondisi Ekonomidan Sosial Sebelum dan Sesudah adanya Pembangunan Jalan Tol Gempol - Pandaan (Study kasus Masyarakat Desa Wonokoyo Kecamatan Beji - Kabupaten Pasuruan). Fakultas Ekonomi dan Bisnis. Universitas Muhammadiyah Malang.

Rahayu, N. (2018). Mengenal Bisnis Waralaba yang Merajai Dunia Ritel Indonesia. Diakses Nopember 6, 2020, dari New Economy / Entrepreneur: https://www.wartaekonomi.co.id/read199682/mengenal-bisnis-waralaba-yang-merajai-dunia-ritel-indonesia

Riwayati, A., & Gunadi, T. (2015). Pengaruh Efikasi Diri terhadap Minat Berwirausaha Siswa Sekolah Menengah Program Keahlian Rekayasa Perangkat Teknologi Informasi dan Komunikasi. Coopetition, 6(1), 39-50. https://ikopin.ac.id/jurnal/index.php/coopetition/article/download/18/18

Sani, A., Rahman, T., Budiyantara, A., & Doharma, R. (2020). Measurement of readiness in IT adoption among SMEs manufacturing industry in Jakarta. Journal of Physics: Conference Series , 1511 (1), 012002. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1511/1/012002

Saraswati. (2017). Analisis Dampak Keberadaan Minimarket Indomaret dan Alfamart terhadap UKM dalam Kaitannya dengan Peraturan Presiden Nomor 112 Tahun 2007 tentang Penataan dan Pembinaan Pasar Tradisional, Pusat Perbelanjaan dan Toko Modern (Studi di Kota Pontianak). Jurnal Nestor Magister Hukum, 4(4)

Sisi, S. (2019). Studi Kinerja UMKM Ditinjau Dari Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan dan Inovasi: Kasus Pada Lokbin Kecamatan Cempaka Putih Jakarta Pusat. Jurnal Dinamika Manajemen dan Bisnis, 2(2).

Sohn, B. K., Thomas, S. P., Greenberg, K. H., & Pollio, H. R. (2017). Hearing The Voices of Students and Teachers: A Phenomenological Approach to Educational Research. Qualitative Research in Education, 6(2), 121-148. http://dx.doi.org/10.17583/qre.2017.2374

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Evaluasi: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi. Bandung: CV. Alfabeta.

Suryana. (2006). Kewirausahaan Pedoman Praktis : Kiat dan Proses Menuju Sukses. Jakarta: Salemba Empat.

Usman, R. (2003). Hukum Hak atas Kekayaan Intelektual Perlindungan dan Dimensi Hukumnya di Indonesia. Bandung: Alumni.

Zakik. (2006). Analisa Strategi dan Kebijakan Penanganan Pedagang Kaki Lima di Kota Surabaya. Media Trend: Berkala Kajian Ekonomi & Studi Pembangunan, 1(2), 92-119. https://doi.org/10.21107/mediatrend.v1i2.1721

Downloads

Published

2022-02-22

How to Cite

Septiani, F. ., & Arianto, N. . (2022). Dampak Waralaba pada Kawasan Permukiman Bidang Penelitian dan Pengembangan di BAPPEDA. Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen, 13(1), 19–32. https://doi.org/10.32670/coopetition.v13i1.529