Penerapan Metode Tutor Sebaya Dalam Pembelajaran Matematika
DOI:
https://doi.org/10.32670/coopetition.v14i1.3156Keywords:
learning methods, peer teachingAbstract
This study aims to find out how the peer tutoring method is applied in learning Mathematics which is applied by fifth grade teachers at SDN Kalideres 07. The purpose of this study is to describe the application process and the results of applying the peer tutoring method. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The data collection process was carried out using interview, observation, and documentation techniques. The results of this study indicate that the application of the peer tutoring method in learning mathematics can increase interaction between students during the activity. Tasks that are difficult to do will be carried out together with the help of students who become tutors.
Downloads
References
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta.
Kemendikbud. (2019). Penggunaan Gawai Oleh Peserta Didik Tingkat Sekolah Menengah Atas.
Kominfo. (2017). Pola Komunikasi dan Perilaku Sosial Masyarakat Kota dan Desa di Era Teknologi Komunikasi.
Maemunawati, S., & Alif, M. (2020). Peran Guru, Orang Tua, Metode dan Media Pembelajaran: Strategi KBM di Masa Pandemi Covid-19. 3M Media Karya Serang.
Moleong, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rosda.
Nurhasanah, L., & Gumiandari, S. (2021). Implementasi Metode Pembelajaran Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Siswa. Pedagogik Jurnal Pendidikan, 16(1), 62–68.
Rahmawati, A., Fadiawati, N., & Diawati, C. (2019). Analisis Keterampilan Berkolaborasi Siswa SMA pada Pembelajarn Berbasis Proyek Daur Ulang Minyak Jelantah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 8(2).
Semiawan, C., Tangyong, A. F., Belen, S., Matahelemual, Y., & Suseloardjo, W. (2000). Pendekatan Ketrampilan Proses Bagaimana Mengaktifkan Siswa Dalam Belajar. Gramedia.
Sudjadmiko. (2020). Metode Tutor Sebaya (Peer Tutorial) Dalam Pembelejaran Gambar Teknik Di SMK (Z. Arifin, Ed.). Penerbit Adab.
Sulistriani, Santoso, J., & Octaviani, S. (2021). Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Journal of Elementary School Education, 1(2).
Tetiwar, J., & Datu Appulembang, O. (2018). Penerapan Metode Peer Tutoring Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Perkalian Bersusun Pada Siswa Kelas III SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3).
Warsono, & Hariyanto. (2012). Pembelajaran Aktif: Teori dan Asesmen. Rosdakarya.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.