Pengaruh Ekonomi Digital Terhadap Pendapatan UMKM Kota Serang dengan Literasi Digital Sebagai Variabel Moderasi

Main Article Content

Herman Wijaya
Lulu Nailufaroh

Abstract

Micro, Small, and Medium Enterprises are one of the drivers of development and economic growth in Indonesia. This study aims to examine the influence of the digital economy on the income of Small Medium Enterprise Business in the city of Serang with digital literacy as a moderating variabel. Descriptive qualitative method is the method that I use in this research with the sample used is people who are registered as members of the “Rumah Kreatif BUMN” in Serang City and use internet media in their business activities both in promotional activities or transactions. The number of samples as respondents from this study amounted to 338 respondents. The analytical tool used was Smart PLS version 3.0. The results of this study prove that the digital economy has a positive and significant effect on the income of Small Medium Enterprise business in the city of Serang. And the role of digital literacy is significant in moderating the relationship between the two variabels. This indicates that the income of Small Medium Enterprise Business will increase if digital literacy is maximized.

Article Details

How to Cite
Wijaya, H. ., & Nailufaroh, L. . (2022). Pengaruh Ekonomi Digital Terhadap Pendapatan UMKM Kota Serang dengan Literasi Digital Sebagai Variabel Moderasi. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 5(4), 1941–1949. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v5i4.2580
Section
Articles

References

Abdillah, W., dan J. (2015). Partial Least Square (PLS) : Alternatif Structural Equation Modeling (SEM) dalam Penelitian Bisnis (Yogyakarta). Andi.

Akaev, A., Rudskoi, A., & Devezas, T. (2018). Digital economy and the models of income distribution in the society. SHS Web of Conferences, 44(18), 00005. https://doi.org/10.1051/shsconf/20184400005

Arifudin, O., Wahrudin, U., Rusmana, F. D., & Tanjung, R. (2020). Pendampingan UMKM Dalam Meningkatkan Hasil Produksi Dan Hasil Penjualan Opak Makanan Khas Jawa Barat. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 4(2), 313–322. https://doi.org/10.22437/jkam.v4i2.10560

BPS. (2022). Jumlah UMKM di Provinsi Banten. Https://Statistik.Bantenprov.Go. Id.

Burhan, F. (2022). “Transaksi E-Commerce Naik 400%, Kominfo Latih 2.500 UMKM Jualan Online.” Https://Kominfo.Go.Id/Content/Detail/30110/Transaksi-e-Commerce-Naik-400-Kominfo-Latih-2500-Umkm-Jualan-Online/0/Sorotan_media.

Gede, I. D., Mahariana, P., & Ramantha, I. W. (2014). Pengaruh kepemilikan manajerial dan kepemilikan institusional terhadap manajemen laba. 3, 688–699.

Ghozali, I. (2015). Konsep, Teknik, Aplikasi Menggunakan Smart PLS 3.0 Untuk Penelitian Empiris. BP Undip.

Gustina, L., Novita, W., & Triadi, Y. (2022). Pengaruh E-Commerce Terhadap Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Padang. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 4(1), 152–161. https://doi.org/10.47233/jteksis.v4i1.392

Halim, A. (2020). Pengaruh Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Mamuju. Jurnal Ilmiah Ekonomi Pembangunan, 1(2), 157–172.

Harahap, S. (2013). Analisa Kritis atas Laporan Keuangan. PT RajaGrafindo Persada.

Muvidah, A. R., & Andriani, S. (2022). Pengaruh pengetahuan dan digitalisasi perpajakan terhadap voluntary tax compliance di mediasi kepercayaan pada industri kecil menengah Jawa Timur. Fair Value, 4(11), 5084–5093.

Ramadani, D. F., & Syariati, A. (2020). Ekonomi Digital dan Persaingan Usaha sebagai Pendorong Pendapatan UMKM di Kota Makassar. ICOR: Journal of Regional Economics, 1(1), 24–33.

Redaksi. (2022). Transaksi e-Commerce Banten Terendah Kedua di Pulau Jawa. Radarbanten.

Sara, K. D., & Fitryani, F. (2020). Peran Kewirausahaan Dan E-Commerce Terhadap Perkembangan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Dalam Perspektif Islam. Jurnal EMA, 5(2), 66–77. https://doi.org/10.47335/ema.v5i2.53

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Sukamta. (2022). Budaya Literasi Digital di Indonesia Masih Rendah, Inilah Penyebabnya. Https://Respons.Id.

Suwarni, E., Sedyastuti, K., Mirza, A. H., & Darma, U. B. (2019). Peluang Dan Hambatan Pengembangan Usaha Mikro Pada Era Ekonomi Digital. Ikraith Ekonomika. IKRAITH EKONOMIKA, 2(3), 29–34.

Syikin, N., Mane, A., & Jafar, S. (2020). Pengaruh Perkembangan Ekonomi Digital terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Kuliner di Kecamatan Rappocini Kota Makassar. Universitas Bosowa Makassar, 6(005), 219–230.

Yohanes, B. 21. (2021). Analisis Tingkat Literasi Digital Dan Penerapan E-Commerce Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Semarang. JEMAP: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi, Dan Perpajakan, 4(1), 145–162.

Zahro. (2019). Kemampuan Literasi digital untuk meningkatkan keuntungan usaha pada kalangan pelaku usaha skala kecil di kota surabaya. Jurnal UNAIR.