Analisis Faktor yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Muslim dalam Berwakaf Uang di Kota Medan
DOI:
https://doi.org/10.32670/ht.v1i7.1722Keywords:
Attitude, Religiosity, Information and Interest in Money WaqfAbstract
In Islam there are several forms of institutions that are expected to be able to support socio-economic welfare, one of which is waqf. Waqf is holding property that can be taken advantage of without being destroyed and for permissible use (not prohibited by syara) and is intended to gain the pleasure of Allah SWT. So far, people only know waqf in the form of land and buildings. While waqf in the form of money has not been well socialized. The lack of public understanding and knowledge about cash waqf has resulted in fewer people participating in cash waqf. The purpose of this study was to determine and analyze the influence of attitudes, religiosity and information media on the interest of the Muslim community in cash waqf in the city of Medan. The quantitative research method uses primary data by distributing questionnaires to the Muslim community in the city of Medan, totaling 100 samples. The results of the study can be seen from the R Square value of 57% which means that attitudes, religiosity and information media have an effect of 57% on the interest in cash waqf in the city of Medan, while 43% is influenced by other variables not discussed in this study.
References
Al-Arif Nur Rianto. Wakaf Uang dan Pengaruhnya terhadap Program Pengentasan
Kemiskinan di Indonesia, Jurnal Indo-Islamika Vol II. No 1. 2012.
Al-Mawari. Ridho Mengatasi Sedih Dengan Depresi, Jakarta: Pustaka Belajar. 2002.
Amalia, Nur Alvien. Minat Masyarakat Jakarta dalam Berwakaf Uang Pada Lembaga
Wakaf, Jurnal of Islamic Economics, Finance and Banking Vol 2. No.2. 2018.
Ancok dan Suroso. Psikologi Islami, Yogyakarta: Pustaka Belajar. 1995.
Anwar, Khoirul. Laporan Penelitian Kelompok Pemberdayaan Pengelolaan Wakaf di
Kota Semarang, Semarang: IAIN Walisongo Semarang. 2008.
Aries, Sritua. Metodologi Penelitian Ekonomi, Jakarta: UI Press.1993.
As-Shiddiqy, Muhammad. Pengaruh Pendapatan, Religiusitas, Jarak Lokasi, Tingkat
Pendidikan dan Akses Informasi Terhadap Minat Masyarakat Untuk Berwakaf
Uang di Badan Wakaf Uang Tunai MUI DIY, Jurnal Penelitian Agama dan
Masyarakat Vol 2. No.2. 2018.
_____________________. Pengaruh Pendapatan, Religiusitas, Jarak Lokasi, Tingkat
Pendidikan dan Akses Informasi Terhadap Minat Masyarakat untuk Berwakaf
Uang di Badan Wakaf Uang/Tunai MUI Daerah Istimewa Yogyakarta, Skripsi,
UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. 2017.
Bank Indonesia. Wakaf: Pengaturan dan Tata Kelola yang Efektif, Jakarta: Bank
Indonesia. 2016.
Buckland, K. Michael. Information As Thing, Journal of the America Society for
Information Science Vol. 42, No.5. 1991.
Bungin, Burhan. Metode Penelitian Kuantitatif, Jakarta: Kencana. 2017.
Dahlan, Rahmad. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Persepsi Nazhir Terhadap Wakaf
Uang, Jurnal Al-Iqtishad Vol. 6, No.2. Juli. 2018.
Direktorat Pemberdayaan Wakaf. Strategi Pengembangan Wakaf Tunai di Indonesia,
Jakarta: Departemen Agama Republik Indonesia. 2006.
Djunaidi, Achmad; Thobieb Al Asyhar. Menuju Era Wakaf Produktif, Jakarta Selatan:
Mitra Abadi Press. 2006.
Falahuddin dan Fuadi. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Wakaf Masyarakat di
Kota Lhokseumawe, Jurnal Ekonomi dan Manajemen Teknologi Vol. 3, No.2.
Fanani, Muhyar. B. Manajemen Pengelolaan Wakaf Uang di TWI, PKPU dan BMM,
Semarang: IAIN Walisongo Semarang. 2011.
Fatmala, Diah. Efektivitas Proporsi Penyaluran Wakaf Uang Terhadap Pemberdayaan
Ekonomi Masyarakat, Skripsi, IAIN Metro.2019
Furqon, Ahmad. Praktek Perwakafan Uang di LKS-PWU Bank Syariah Mandiri Pusat,
Semarang: IAIN Walisongo. 2010.
Ginanjar, Ary. Rahasia Sukses Membangkitkan ESQ Power: Sebuah Inner Journey
Melalui Ihsan, Jakarta: ARGA. 2003.
Hasan, Sudirman. Wakaf Uang Perspektif Fiqh, Hukum Positif dan Manajemen, Malang:
UIN Maliki Press. 2011.
Hayyu, Arika. Determinasi Faktor Yang Mempengaruhi Intensi Masyarakat Muslim Kota
Tangerang Selatan Dalam Berwakaf Uang, Skripsi, UIN Syarif Hidayatullah.
http://siwak.kemenag.go.id/index.php
Jakaria, Jaja. Mengelola Data Penelitian Kuantitatif Dengan SPSS, Bandung: Alfabeta,
Jalaludin. Psikologi Agama, Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada. 2001.
Juliati, Yenni Samri. Pasar Uang dan Pasar Modal, Medan: FEBI UIN-SU Press. 2018
Mahyarni. Theory of Reasoned Action dan Theory of Planned Behavior (Sebuah Kajian
Historis tentang Perilaku), Jurnal El-Riyasah, Vol. 4. No. 1. 2013.
Rahman, Taufiqur. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pemahaman Masyarakat
Terhadap Wakaf Tunai, Skripsi, IAIN Metro. 2019.
Rahmani, Nur Ahmadi. Metodologi Penelitian Ekonomi, Medan: Febi Uinsu Press. 2016.
Setiadi, J. Nugroho. Perilaku Konsumen: Konsep dan Implikasi Untuk Strategi dan
Penelitian dan Pemasaran, Jakarta: Prenada Media Group. 2008.
Situmorang, Helmi Syafrizal. Analisis Data, Medan: USU Press, 2008.
Slameto. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya, Jakarta: Rineka Cipta.
Soemitra. Andri. Bank dan Lembaga Keuangan Syariah. Jakarta: Kencana. 2016
Sunyoto, Danang. Dasar-Dasar Manajemen Pemasaran, Yogyakarta: CAPS. 2014.
Tarigan, Azhari Akmal. Buku Panduan Penulisan Skripsi Fakultas Ekonomi dan Bisnis
Islam UIN Sumatera Utara, Medan: FEBI UINSU Press. 2015.
___________________. Isnaini Harahap, M.Yafiz, M.Ridwan. Pengantar Ekonomi
Islam, Bandung: Citapustaka Media. 2006.
___________________. Agustianto. Wakaf Produktif Dan Pemberdayaan Ekonomi
Umat. Medan: IAIN PRESS. 2000