Pengaruh internet sebagai sumber belajar dan kemandirian belajar terhadap pemahaman materi pelajaran ekonomi kelas X dan XI SMA Jawaahirul Hikmah Besuki tahun ajaran 2020/2021

Authors

  • Ferdina Putri Pradani Universitas Bhinneka PGRI
  • Sulastri Rini Rindrayani Universitas Bhinneka PGRI

DOI:

https://doi.org/10.32670/ht.v2i3.1442

Keywords:

Internet as a Learning Source; Learning Independence

Abstract

The Effect of the Internet as a Source of Learning and Independent Learning on
Understanding Economics Class X and XI SMA Jawaahirul Hikmah Besuki Academic
Year 2020/2021. The purpose of this study was to determine the effect of the internet as
a source of learning and independent learning on the understanding of subject matter
for students in class X and XI at SMA Jawaahirul Hikmah Besuki. The type of research
used is quantitative with a survey approach. The results of this study are: (a). There is
a partial influence between the independent variables of the internet as a learning
resource (X1) on the understanding of economics subject matter (Y), namely tcount
3.858 > ttable 1.682 which means significant, (b). There is a partial effect between the
independent variable learning independence (X2) on the understanding of economics
subject matter (Y), namely tcount 3.359 > ttable 1.682 which means significant, and (c).
There is a simultaneous influence of the independent variable of the internet as a
learning resource (X1) and the independent variable of learning independence (X2) on
the dependent variable of understanding economics subject matter (Y), namely fcount
19,419 > ftable 3,220 which means significant. Then the contribution given is 48.6%
and the remaining 51.4% is influenced by other variables. The conclusion is that there
is a partial influence on the internet as a learning resource (X1) on the understanding
of economics subject matter (Y) and independent learning (X2) on the understanding of
economics subject matter (Y) for students of class X and XI SMA Jawaahirul Hikmah
Besuki Academic Year 2020 /2021 with a contribution of 48.6%.

References

Anggaretta, D. S. (2015). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Kondisi Sosial Ekonomi

Kelarga Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi dengan Minat Melanjutkan Studi ke

Perguruan Tinggi sebagai Variabel Intervening (Studi pada Siswa Kelas XI IPS

SMA Negeri 6 Semarang Tahun Ajaran 2014/2015).

Ayu, A. C. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Internet Terhadap Pemahaman Materi

pada Sub Tema Koperasi Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X IPS 2 di SMAN 26

Bandung. http://repository.unpas.ac.id/30536/

Saputra, H. Y. (2020). Hubungan Antara Keyakinan Diri dan Perilaku Disiplin Belajar

dengan Kemandirian Belajar Siswa SMK Kelas XI Se-Kecamatan Boja.

Sasmita, R. S. (2020). Research & Learning in Primary Education Pemanfaatan Internet

Sebagai Sumber Belajar. 2, 99–103.

Simatupang, J. E., Mirza, R., & Akmal, M. El. (2019). Kemandirian belajar ditinjau dari

kepercayaan diri. 8(2), 208–223.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. ALFABETA, cv.

Wahyudi, J., Asriati, N., & Syahrudin, H. (n.d.). Pengaruh Penggunaan Media Internet

Tergadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS. 1–8.Anggaretta, D. S. (2015). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Kondisi Sosial Ekonomi

Kelarga Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi dengan Minat Melanjutkan Studi ke

Perguruan Tinggi sebagai Variabel Intervening (Studi pada Siswa Kelas XI IPS

SMA Negeri 6 Semarang Tahun Ajaran 2014/2015).

Ayu, A. C. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Internet Terhadap Pemahaman Materi

pada Sub Tema Koperasi Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X IPS 2 di SMAN 26

Bandung. http://repository.unpas.ac.id/30536/

Saputra, H. Y. (2020). Hubungan Antara Keyakinan Diri dan Perilaku Disiplin Belajar

dengan Kemandirian Belajar Siswa SMK Kelas XI Se-Kecamatan Boja.

Sasmita, R. S. (2020). Research & Learning in Primary Education Pemanfaatan Internet

Sebagai Sumber Belajar. 2, 99–103.

Simatupang, J. E., Mirza, R., & Akmal, M. El. (2019). Kemandirian belajar ditinjau dari

kepercayaan diri. 8(2), 208–223.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. ALFABETA, cv.

Wahyudi, J., Asriati, N., & Syahrudin, H. (n.d.). Pengaruh Penggunaan Media Internet

Tergadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS. 1–8.

Downloads

Published

2022-03-27

How to Cite

Pradani, F. P. ., & Sulastri Rini Rindrayani. (2022). Pengaruh internet sebagai sumber belajar dan kemandirian belajar terhadap pemahaman materi pelajaran ekonomi kelas X dan XI SMA Jawaahirul Hikmah Besuki tahun ajaran 2020/2021. Humantech : Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(3), 473–476. https://doi.org/10.32670/ht.v2i3.1442