TOKEN EKONOMI UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR
Main Article Content
Abstract
Learning motivation is one of the factors that influence success in student learning.
Motivation is the driving force in doing something for optimum success. This study
aims to see the effect of giving the Economic Token method (positive
reinforcement) to increase the achievement motivation of elementary school
students. This study used a single subject, namely the fifth grade elementary school
children with the age of 11 years. The assessment methods used are observation,
interviews and psychological tests. Giving economic tokens here by giving rewards
in the form of praise and gifts of goods that are highly desired by the subject.
Rewards will be given when the subject can carry out the given task properly and
according to the target. If it does not work, it is considered a failure and asked to
try again. The data obtained were analyzed descriptively by looking at changes in
their learning motivation, based on their learning outcomes and changes in
behavior on the behavior check list.
Article Details
References
Aprilianti, D.H, & Mulyasari E. 2017. Penerapan Tehnik Modifikasi Perilaku Token
Ekonomi untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas V Sekolah Dasar.
Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol. II No. 1V Desember 2017, hlm. 63-
Djamarah, S.B. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.
Edi Purwanta. (2005). Modifikasi perilaku untuk mengatasi anak berkebutuhan khusus.
Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jendral Pendidikan
Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan
Perguruan Tinggi.
Hamdu & Agustina. (2011). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar
IPA di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan. Vol 12 No.1 April 2011.
Miltenberger, R. G. (2008). Behavior modification principles and procedures.
Singapura: Wadsworth.
Muriyawati & Rohmah, F.A.2016. Pengaruh Pemberian Token Ekonomi Terhadap
Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Vol. 2,
No. 2 Agustus 2016. Hal 58-72
Prabadewi, D & Widiasavitri, P. 2014. Hubungan Konsep Diri Akademik Dengan
Motivasi Berprestasi Pada Remaja Awal yang Tinggal di Panti Asuhan di
Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana Vol 1, No 2 (261-270)
Rohmaniah, N , Tegeh, I. M , & Magta M. 2016. Penerapan Teknik Modifikasi
Perilaku Token Ekonomi Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas V
Sekolah Dasar. E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan
Ganesha. Jurusan Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini (Volume 4. No.
- Tahun 2016)
Severe, Sal. (2003). Bagaimana bersikap pada anak agar anak bersikap baik. (Alih
bahasa: Daniel Wirajaya). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Sardiman A.M. (2006). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: PT Raja
Grafindo Persada.
Sukmadinata, N.S. 2005. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja
Rosdakarya.
Susanti, W.D. 2016. Peningkatan Motivasi Belajar Anak Melalui Token Ekonomi di
Kelompok B TK ABA Dukuh Gedongkiwo Yogyakarta. Jurnal Pendidikan
Guru Pendidikan Anak Usia Dini Edisi 2 Tahun ke-5. Hal 162-170