TOKEN EKONOMI UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Main Article Content

Dewi Mahastuti
Dwi Sarwindah

Abstract

Learning motivation is one of the factors that influence success in student learning.
Motivation is the driving force in doing something for optimum success. This study
aims to see the effect of giving the Economic Token method (positive
reinforcement) to increase the achievement motivation of elementary school
students. This study used a single subject, namely the fifth grade elementary school
children with the age of 11 years. The assessment methods used are observation,
interviews and psychological tests. Giving economic tokens here by giving rewards
in the form of praise and gifts of goods that are highly desired by the subject.
Rewards will be given when the subject can carry out the given task properly and
according to the target. If it does not work, it is considered a failure and asked to
try again. The data obtained were analyzed descriptively by looking at changes in
their learning motivation, based on their learning outcomes and changes in
behavior on the behavior check list.

Article Details

How to Cite
Dewi Mahastuti, & Dwi Sarwindah. (2021). TOKEN EKONOMI UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 4(5), 1917–1923. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v4i5.933
Section
Articles

References

Aprilianti, D.H, & Mulyasari E. 2017. Penerapan Tehnik Modifikasi Perilaku Token

Ekonomi untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas V Sekolah Dasar.

Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol. II No. 1V Desember 2017, hlm. 63-

Djamarah, S.B. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.

Edi Purwanta. (2005). Modifikasi perilaku untuk mengatasi anak berkebutuhan khusus.

Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jendral Pendidikan

Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan

Perguruan Tinggi.

Hamdu & Agustina. (2011). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar

IPA di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan. Vol 12 No.1 April 2011.

Miltenberger, R. G. (2008). Behavior modification principles and procedures.

Singapura: Wadsworth.

Muriyawati & Rohmah, F.A.2016. Pengaruh Pemberian Token Ekonomi Terhadap

Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Vol. 2,

No. 2 Agustus 2016. Hal 58-72

Prabadewi, D & Widiasavitri, P. 2014. Hubungan Konsep Diri Akademik Dengan

Motivasi Berprestasi Pada Remaja Awal yang Tinggal di Panti Asuhan di

Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana Vol 1, No 2 (261-270)

Rohmaniah, N , Tegeh, I. M , & Magta M. 2016. Penerapan Teknik Modifikasi

Perilaku Token Ekonomi Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas V

Sekolah Dasar. E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan

Ganesha. Jurusan Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini (Volume 4. No.

- Tahun 2016)

Severe, Sal. (2003). Bagaimana bersikap pada anak agar anak bersikap baik. (Alih

bahasa: Daniel Wirajaya). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Sardiman A.M. (2006). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: PT Raja

Grafindo Persada.

Sukmadinata, N.S. 2005. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja

Rosdakarya.

Susanti, W.D. 2016. Peningkatan Motivasi Belajar Anak Melalui Token Ekonomi di

Kelompok B TK ABA Dukuh Gedongkiwo Yogyakarta. Jurnal Pendidikan

Guru Pendidikan Anak Usia Dini Edisi 2 Tahun ke-5. Hal 162-170