Penerapan recipe cost calculator untuk perhitungan Harga Pokok Produksi (HPP) Ben Coffee
Main Article Content
Abstract
The calculation of cost of goods manufactured plays a crucial role in maintaining the sustainability of a business, especially in the face of increasing business competition and rising production costs. Setting the right selling price is a challenge for business owners, especially in the tender process to prospective clients, because mistakes in determining prices can risk causing losses. This study aims to calculate the cost of goods produced at Ben Coffee by applying the Recipe Cost Calculator. The research method used is descriptive with a qualitative approach, and adopts observation, interview, and documentation techniques in data collection. Data analysis was carried out through three stages, namely data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results showed that the application of Recipe Cost Calculator allows Ben Coffee to calculate the cost of goods produced more accurately, efficiently, and systematically. In addition, this method helps business owners in setting a more appropriate selling price and in knowing the amount of profit and potential losses that can occur.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Fadilla, A. R., & Wulandari, P. A. (2023). Literature review analisis data kualitatif: tahap pengumpulan data. Mitita Jurnal Penelitian, 1(3), 34–46.
Fitriani, Y. (2021). Analisa Pemanfaatan Aplikasi Keuangan Online Sebagai Media Untuk Mengelola Atau Memanajemen Keuangan. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 5(2), 454. https://doi.org/10.52362/jisamar.v5i2.432
Gusnafitri, & Dewi Martha. (2022). Penerapan Sistem Informasi Laporan Keuangan Berbasis Android Pada Ukm Di Kota Pekanbaru. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen Bisnis, 2(2), 158–165. https://doi.org/10.56127/jaman.v2i2.267
Handayani, R. (2020). Sosialisasi penghitungan harga pokok penjualan dan harga jual produk pada industri lettering dan olahan makanan di kota surakarta. JANAKA: Jurnal Pengabdian Masyarakat Kewirausahaan Indonesia, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.36600/.v6i1.130
Hansen, D. R., & Mowen, M. M. (2009). Managerial Accounting: Akuntansi Manajerial Buku 1. Salemba Empat.
Herawaty, N., & Mansur, F. (2019). PPM Perhitungan Harga Pokok Produksi Untuk Efisiensi Biaya Produksi Pada Industri Tahu di Kecamatan Jaluko Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 3(1), 15–21.
Kristanto, V. H. (2018). Metodologi Penelitian Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah:(KTI). Deepublish.
Lestari, W., & Permana, D. B. (2017). Akuntansi biaya dalam perspektif manajerial. Rajawali Pers.
Macpal, B., Morasa, J., & Tirayoh, V. (2014). Analisis perhitungan harga pokok penjualan barang produksi pada Jepara meubel di kota Bitung. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 2(3), 1495–1503. https://doi.org/10.35794/emba.2.3.2014.5898
Maghfirah, M., & BZ, F. S. (2016). Analisis perhitungan harga pokok produksi dengan penerapan metode full costing pada UMKM Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi, 1(2), 59–70.
Masyita, E., & Harahap, K. K. S. (2018). Analisis kinerja keuangan menggunakan rasio likuiditas dan profitabilitas. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Kontemporer (JAKK), 1(1), 33–46. https://doi.org/10.30596/jakk.v1i1.3826
Mulyadi. (2014). Akuntansi Biaya (5th ed.). Universitas Gajah Mada.
Mulyani, S., Gunawan, B., & Nurkamid, M. (2021). Pelatihan Perhitungan Harga Pokok Produksi Bagi UMKM Kabupaten Pati. Empowerment : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(02), 181–187. https://doi.org/10.25134/empowerment.v4i02.4526
Pandini, R. I., & Nurchayati, N. (2018). Evaluasi Penentuan Harga Pokok Produksi CV. Lira Pratama Semarang. Serat Acitya, 7(1), 1–11. https://doi.org/10.56444/sa.v7i1.694
Pitrawati, & Sanjaya, A. (2021). Rekayasa Perangkat Lunak Perhitungan Harga Pokok Produksi Metode Full Costing Pada Umkm Mitra Cake Di Bandar Lampung. Jurnal Informasi Dan Komputer, 9(2), 154–162. https://doi.org/10.35959/jik.v9i2.243
Santioso, L., Agusyah, A. A., & Marcello. (2023). Penyusunan Harga Pokok Penjualan Sebagai Penentuan Harga Jual Produk. Jurnal Serina Abdimas, 1(3), 1998–1206. https://doi.org/10.24912/jsa.v1i3.26215
Sariwaty, Y., Rahmawati, D., Oktaviani, F., & Amran, A. (2019). Pengembangan usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) calief melalui implementasi komunikasi pemasaran. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 218–224.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (20th ed.). Alfabeta.
Sujarweni, V. W. (2016). Pengantar akuntansi. Pustaka Baru Press.
Virgilia, A., Sulistiani, H., & Yasin, I. (2023). Penerapan Aplikasi Perhitungan Harga Pokok Penjualan pada PT Ciomas Adisatwa. Jurnal Abdimas Teknologi Informasi Dan Digitalisasi, 1(1), 6–10. https://doi.org/10.58602/jati-dig.v1i1.19
Yolanda, C. (2024). Peran usaha mikro, kecil dan menengah (UMKM) dalam pengembangan ekonomi Indonesia. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(3), 170–186.
Yuliyanti, Y., & Saputra, R. S. (2017). Analisis Harga Pokok Produksi Roti Berdasarkan Metode Full Costing dan Variable Costing. Jurnal Online Insan Akuntan, 2(2), 229–236.