Pengaruh sistem prosedur, sarana prasarana dan disiplin kerja terhadap kepuasan masyarakat pada UPTD Puskesmas Baru Kecamatan Dusun Selatan Kabupaten Barito Selatan di Buntok
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of procedure systems, infrastructure and work discipline on community satisfaction in UPTD Puskesmas Baru, Kecamatan Dusun Selatan in Kabupaten Barito Selatan. This research method is quantitative, data obtained by distributing questionnaires. The population in this study were UPTD Puskesmas Baru patients Kecamatan Dusun Selatan South Barito Regency. The sample is 65, the analysis technique uses the Community Satisfaction Index and Multiple Linear statistical methods as measured using PSPP software. The results of this study from the results of the calculation of the Community Satisfaction Index found that the service quality of UPTD Puskesmas Baru, Dusun Selatan Subdistrict, South Barito Regency is B or rated as Good. The results of this study indicate that the variable System Procedure on Community satisfaction does not have a significant effect and the variable Infrastructure, Work Discipline has anmany effect on community satisfaction at UPTD Puskesmas Baru, Dusun Selatan Subdistrict, South Barito Regency.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta, 173.
Azhar. S. (2008). Penyusunan Metode dan Prosedur. Edisi Kedelapan. Bandung: Lingga Jaya.
Djohan, A. J. (2010). Pemasaran Strategik Rumah Sakit. PT. Grafika Wangi Kalimantan, Banjarmasin.
Fudin, A. (2020). Pengaruh sarana prasarana terhadap kinerja guru. Manajemen Pendidikan, 15(1), 7-11.
Gugum Pamungkas dan Nina Kurniasari (2019).Hubungan Kelengkapan Sarana dan Prasarana Puskesmas dengan Kepuasan Pasien di Puskesmas Melong Asih Kota Cimahi
Hasibuan Malayu S.P. (2009) Manajemen: Dasar Pengertian dan Masalah, Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.
Jogiyanto. H. M. (2005). Analisis & Desain Sistem Informasi: Pendekatan Terstruktur. Yogyakarta: Andi Offset.
Kep. Menpan Nomor: Kep /25 /M.PAN /2 /2004 Pedoman Umum Penyusunan Indeks Kepuasan Masyarakat Unit Pelayanan Instansi Pemerintah.
Kep. Menpan RI Nomor 63 / Kep /M.PAN/7/2003 Pedoman Umum Penyelenggara Pelayanan Publik.
Kristanto, A. (2007). Sistem Keamanan Data Pada Jaringan Komputer.
Lumanauw, M. K. (2017). Pengaruh Kepuasan Kerja, Kepemimpinan Dan Hubungan Atasan Bawahan Terhadap Kinerja Dan Keinginan Keluar Karyawan Pada Pt. Pamapersada Nusantara Banjarmasin (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS AIRLANGGA).
Mukhadiono dan Widyo Subagyo (2011). Pengaruh Prosedur Dan Fasilitas Pelayanan Terhadap Kualitas Pelayanan Peserta Program Jamkesmas di Puskesmas I Cilongok.
Mulyadi. (2010). Sistem Akuntansi. Jakarta: Salemba Empat.
Sari, R. N. I., & Hadijah, H. S. (2016). Peningkatan kinerja pegawai melalui kepuasan kerja dan disiplin kerja. Jurnal pendidikan manajemen perkantoran, 1(1), 204-214.
Sugiyono, (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supranto, J. (2011). Pengukuran tingkat kepuasan pelanggan: untuk menaikkan pangsa pasar/oleh J. Supranto.
Surahman, M. K., Surahman, M. K., Supardi, S., Apt, D., & Supardi, S. (2016). Ilmu Kesehatan Masyarakat PKM.
Sutabri, T. (2005). Sistem Informasi Manajemen. Jakarta: Andi Offset.
Tyas, R. D., & Sunuharyo, B. S. (2018). Pengaruh disiplin kerja dan lingkungan kerja terhadap kinerja karyawan. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 62(2), 172-180.