Pengaruh inovasi produk dan pengalaman Konsumen terhadap kepuasan konsumen serta dampaknya terhadap loyalitas konsumen pada pengguna sabun pembersih wajah
Keywords:
Influence of Product Innovation, Consumer Experience, Consumer Satisfaction, Consumer LoyaltyAbstract
This study aims to determine how much influence product innovation and consumer experience have on consumer satisfaction and its impact on consumer loyalty in users of Garnier Sakura White facial cleansing soap in the East Jakarta area. The data collection method used is by giving a questionnaire to 100 Garnier Sakura White facial cleansing soap consumers who have used it at least 3 times in the last 2 months, are at least 17 years old, and live in the East Jakarta area. The sampling technique in this study used a non-probability sampling method and was then selected by purposive sampling. The analysis tool used by researchers is Path Analysis. The results showed a positive influence between product innovation and customer satisfaction. There is a positive influence between consumer experience on customer satisfaction, and there is a positive influence between product innovation on consumer loyalty. There is a positive influence between consumer experience and loyalty and a positive influence between customer satisfaction and consumer loyalty. There is a positive influence of product innovation and consumer experience on customer loyalty through customer satisfaction.
References
Andriana, R., & Achir, S. (2014). Minat konsumen terhadap perawatan kulit wajah dengan metode mikrodermabrasi di Viota Skin Care Kota Malang. Minat Konsum. Jurnal Tata Rias, 3(1), 1–3.
Antanegoro, R. M. Y., Sanusi, F., & Surya, D. (2017). Analisis pengaruh inovasi produk, inovasi layanan dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan dan loyalitas nasabah. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen Tirtayasa, 1(2).
Aryoni, A., Eldine, A., & Muniroh, L. (2019). Pengaruh inovasi produk terhadap loyalitas konsumen. Manager: Jurnal Ilmu Manajemen, 2(2), 1–10.
Bahrudin, M., & Zuhro, S. (2016). Pengaruh kepercayaan dan kepuasan pelanggan terhadap loyalitas pelanggan. BISNIS: Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam, 3(1), 1–17.
Butarbutar, N., Silalahi, M., Julyanthry, J., & Sudirman, A. (2020). Kepuasan pengguna Market Place Shopee yang ditinjau dari aspek Word of Mouth dan pengalaman konsumen. Al Tijarah, 6(3), 135–146.
Dewi, T. U., & Nugroho, P. N. A. (2020). Pengaruh customer experience terhadap customer satisfaction dan customer loyalty institut francais Indonesia di Surabaya. Jurnal Teknologi dan Terapan Bisnis, 3(2), 30–39.
Fandy, T. (2015). Strategi pemasaran Edisi-4, Cv. Andi Offset.
Fillayata, V. E., & Mukaram, M. (2020). Pengaruh inovasi produk terhadap kepuasan konsumen (Studi pada Road Café Steak & Pasta Bandung). Prosiding Industrial Research Workshop and National Seminar, 11(1), 969–976.
Harsono, D., Ruslie, A., & Jokom, R. (2020). Analisa pengaruh pengalaman konsumen terhadap kepuasan konsumen di Hotel Yello Jemursari Surabaya. Jurnal Hospitality Dan Manajemen Jasa, 8(1).
Kelvin Kristanto, M. A. (2018). Pengaruh kualitas, harga, dan pengalaman pelanggan terhadap loyalitas pelanggan pada Rumah Makan Leko. Agora, 6(1).
Mustamu, E. J., & Ngatno, N. (2021). Pengaruh inovasi produk terhadap loyalitas konsumen dengan kepuasan konsumen sebagai variabel intervening pada KFC Srondol. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 10(1), 689–696.
Şahin, A., Kitapçi, H., Altindağ, E., & Gök, M. S. (2017). Investigating the impacts of brand experience and service quality. International Journal of Market Research, 59(6), 707–724.
Siagian, A. O., Martiwi, R., & Indra, N. (2020). Kemajuan pemasaran produk dalam memanfaatkan media sosial di era digital. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(3), 44.
Sinurat, E. S. M., Lumanauw, B., & Roring, F. (2017). Pengaruh inovasi produk, harga, citra merek dan kualitas pelayanan terhadap loyalitas pelanggan mobil suzuki ertiga. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 5(2).
Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R & D. CV Alfabeta.
Wardhana, R. E. (2016). Pengaruh customer experience terhadap loyalitas pelanggan dengan kepuasan pelanggan sebagai variabel intervening (Studi pada konsumen Mie Rampok Tahanan Surabaya). Jurnal Ilmu Manajemen, 4(3), 1–9.