Beyond Satisfaction dalam pemenuhan kepuasan dan loyalitas Konsumen atas layanan jasa Grab di Tulungagung

Authors

  • Sultan Hakim Maarif Universitas Islam Negri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Dede Nurohman Universitas Islam Negri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.32670/fairvalue.v5i7.2974

Keywords:

The development of the modern era; Fulfillment satisfaction; Consumer loyalty; Company; The world of transportation

Abstract

The development of the current modern era, one of which is the development of the world of transportation in Indonesia, especially in the city of Tulungagung, is the focus of research, namely the service of Grab drivers, which refers to standard operating procedures from companies for service to consumers in order to fulfill customer satisfaction and loyalty. This study aims to reveal the services provided by Grab drivers in fulfilling customer satisfaction through the implementation of standard operating procedures that apply within the company. This study uses a qualitative method, where the results of the research are in the form of interviews conducted with Grab drivers and consumers of Grab in the city of Tulungagung. The results of research on the application of services in the field sometimes differ from the provisions of the company in terms of any aspect field workers understand customers better. Services outside the SOP really need to be done as long as they are still at a reasonable level, safe to do, and also make the relationship between the service seller and the customer sustainable. The concept of service is more carried out by a Grab driver with the aim of customer satisfaction and loyalty.

References

Anindhita, W., Arisanty, M., & Rahmawati, D. (2016). Analisis Penerapan Teknologi Komunikasi Tepat Guna Pada Bisnis Transportasi Ojek Online (Studi pada Bisnis Gojek dan Grab Bike dalam Penggunaan Teknologi Komuniasi Tepat Guna untuk Mengembangkan Bisnis Transportasi). Prosiding Seminar Nasional Indocompac.

Cindy Mutia Annur. (2022). Saingi Singapura, Jumlah Startup Indonesia Terbanyak di Asia Tenggara. Katadata.Com.

Defina, S. S., Ansori, M., Krishandini, S. S., & Renny Soelistiyowati, S. S. (2021). Warna-Warni BIPA: Pembelajaran Tingkat A2. PT Penerbit IPB Press.

Dellyana, D., Purnama, I., Zaky, M. A., Arina, N., & Dhewanto, W. (2021). Startup Tools. Bitread Publishing.

Elvina, M. (2016). Sikap Masyarakat Jakarta Pengguna Aplikasi Grab Terhadap Brand Baru Grab. Jurnal E-Komunikasi, 4(1).

Faisal, S. A. W. H. A. A. (2022). Transformasi Digital: Perspektif Organisasi, Talenta, Dan Budaya Digital. Dd Publishing.

Kurniawan, A. I. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Konsumen Terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi pada Puskesmas Bihbul Kopo Kabupaten Bandung 2016). Universitas Widyatama.

Luthfiyah, M. F. (2018). Metodologi penelitian: penelitian kualitatif, tindakan kelas & studi kasus. CV Jejak (Jejak Publisher).

Pratama, G. Y., & Suradi, A. (2016). Perlindungan Hukum Terhadap Data Pribadi Pengguna Jasa Transportasi Online Dari Tindakan Penyalahgunaan Pihak Penyedia Jasa Berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. Diponegoro Law Journal, 5(3), 1–19.

Rokhmat Subagiyo. (2017). Metode Penelitian Ekonomi Islam: Konsep dan Penerapan. Alim’s Publish.

Romli, A. S. M. (2018). Jurnalistik online: Panduan mengelola media online. Nuansa Cendekia.

Sahir, S. H., Fadhli, M., Sudirman, A., Hasibuan, A., Chamidah, D., Salmiah, S., Sherly, S., Revida, E., Simarmata, J., & Purba, S. (2020). Keterampilan Manajerial Efektif. Yayasan Kita Menulis.

Santosa, D. G. W., & Mashyuni, I. A. (2021). Pengaruh Promosi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Grab Di Kota Denpasar. WidyaAmrita: Jurnal Manajemen, Kewirausahaan Dan Pariwisata, 1(1), 290–302.

Setiawan, F., Somae, E. T., Widodo, H., Fariadi, R., Abdi, N. S., Arqam, M. L., Syuhada’, M. N., & Puspitarini, D. (2022). Dakwah Muhammadiyah dalam Masyarakat Digital: Peluang dan Tantangan Kado Muktamar Muhammadiyah #48 dari Universitas Ahmad Dahlan. UAD PRESS.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: CV Alfabeta.

Suharjono, S. E., Apriyanto, I. H., Titik Haryanti, S. E., Hussaen, S., Setiyawan, H., SE, M., ... & No, A. I. (2020). Panduan Penulisan Skripsi Dan Tugas Akhir: Politeknik Tunas Pemuda Tangerang. Scopindo Media Pustaka.

Yunizar, R., & Utami, D. U. (2020). Konsep Diri Driver Dalam Perubahan Kebijakan Gojek. Paradigma, 9(1).

Zaid, Z., & Anam, S. (2021). Ekuitas Merek dan Advokasi Pelanggan Melalui Strategi Gamifikasi dan Kualitas Pelayanan. Academia Publication.

Downloads

Published

2023-02-25

How to Cite

Maarif, S. H. ., & Nurohman, D. . (2023). Beyond Satisfaction dalam pemenuhan kepuasan dan loyalitas Konsumen atas layanan jasa Grab di Tulungagung. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 5(7), 3183–3189. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v5i7.2974