Analisis kinerja BLUD pada puskesmas Nagaswidak dengan metode balanced scorecard

Main Article Content

Selly Zima Anggraini
Trisninawati Trisninawati

Abstract

This researcher aims to determine performance analysis using the Balanced Scorecard method as a Performance Assessment Measuring Tool at the Nagaswidak Health Center. Researchers used qualitative research methods. The sample in this study is the Nagaswidak health center. For data collection using observation, documentation and interviews. The analytical technique used is descriptive analysis by describing the data that has been collected. internal business, learning and growth perspective, customer perspective. The results showed that the four perspectives in the balanced scorecard of the Nagaswi Health Center achieved a score of 77.78% which was in the range of 60 <80%. This shows that the performance of the Nagaswidak Health Center as a whole is in the category "good"..

Article Details

How to Cite
Zima Anggraini, S. ., & Trisninawati, T. (2022). Analisis kinerja BLUD pada puskesmas Nagaswidak dengan metode balanced scorecard. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 5(4), 1768–1776. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v5i4.2695
Section
Articles

References

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. In Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Edisi Revisi VI. Rineka Cipta.

Kristiyanti, M. (2012). Peran indikator kinerja dalam mengukur kinerja manajemen. Majalah Ilmiah Informatika, 3(3), 103–123.

Muasaroh, N. Q., & Aini, S. N. (2016). Pengaruh persepsi kinerja layanan terhadap kepuasan konsumen pada konsumen PT JNE Jember. Insight: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 12(1).

Munir, S. (2016). Implementasi penyusunan anggaran Badan Layanan Umum dari persepktif good governance (Studi di fakultas ekonomi dan bisnis Universitas Brawijaya). Jurnal Ilmiah Administrasi Publik, 2(3), 20–28.

Norton, D. P., & Kaplan, R. S. (2021). Balanced scorecard. Penerbit Erlangga.

Novi Oktaviani, N. O. (2019). Analisis dimensi mutu pelayanan kesehatan pasien di Puskesmas Nagaswidak Kota Palembang Tahun 2019. STIK Bina Husada Palembang.

Pratiwi, U. (2016). Balanced scorecard dan manajemen strategik. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 11(2), 166–174.

Purwaningrum, S. N. (2015). Evaluasi kesiapan rumah sakit umum daerah Kabupaten Brebes menuju Badan Layanan Umum Daerah. Media Informasi, 11(1), 102–116.

Sabardiman, K., Afrizal, A., & Nurmaesah, N. (2020). Evaluasi perubahan puskesmas menjadi Badan Layanan Usaha Daerah (BLUD) terhadap tata pengelolaan keuangan daerah. Jurnal Proaksi, 7(2), 194–212.

Shidiq, M. A., Sriatmi, A., & Arso, S. P. (2018). Analisis budaya organisasi puskesmas sebagai Badan Layanan Umum Daerah (BLUD) di Kota Semarang. Jurnal Kesehatan Masyarakat (Undip), 6(2), 1–8.

Simbolon, F. (2015). Perbandingan sistem pengukuran kinerja perusahaan. Binus Business Review, 6(1), 91–100.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Supriyanto, S. (2018). Analisis kinerja PT Perkebunan Nusantara III (Persero) menggunakan metode balance scorecard. Jurnal Bisnis Administrasi, 7(2), 52–58.

Wafumilena, E. R., Soakakone, M., & Nugraheni, S. A. N. (2019). Kajian pola pengelolaan keuangan badan layanan umum daerah Puskesmas Pekalongan dengan Sistem Holding. Jurnal Kebijakan Kesehatan Indonesia: JKKI, 8(1), 41–50.

Wicaksono, B. T. (2016). Aspek hukum penyelenggaraan Badan Layanan Umum (BLU) berdasarkan PP No. 23 Tahun 2005 tentang pengelolaan keuangan Badan Layanan Umum. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Hukum, 1(1).