Determinan faktor yang mempengaruhi minat investasi
Main Article Content
Abstract
Investment is a type of investment in which investors hope to make a profit. In general, investors invest to improve the quality and welfare of their lives through the profits and returns they receive. The research is intended to empirically test the factors that influence investment intentions. These factors include capital market training, investment knowledge, and the benefits of investing in equities. The population of this study was 121 students in Yogyakarta who had attended capital market training. Samples were taken by the convenience sampling method. A questionnaire was used to collect data. Multiple linear regression was used to analyze the data. The results of this study show that capital market training has a proven influence on investment intentions. Investment knowledge has an effect on investment intention, and investment benefits have an effect on investment intention received.
Article Details
References
Albab, A. U., & Zuhri, S. (2019). Pengaruh Manfaat, Pengetahuan dan Edukasi Terhadap Minat Mahasiswa Dalam Berinvestasi Di Pasar Modal Syariah (Study Kasus Pada Mahasiswa IAIN Salatiga). Li Falah: Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 4(1), 129–138.
Bakhri, S. (2018). Minat Mahasiswa Dalam Investasi Di Pasar Modal. Al-Amwal: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syari’ah, 10(1), 146–157.
Darmawan, A., & Japar, J. (2019). Pengaruh Pengetahuan Investasi, Modal Minimal, Pelatihan Pasar Modal Dan Motivasi Terhadap Minat Investasi Di Pasar Modal (Studi Pada Mahasiswa Feb Universitas Muhammadiyah Purwokerto). Neraca, 15(1), 1–13.
Fibriany, F. W. (2017). Peningkatan produktivitas melalui pelatihan karyawan pada PT. Giordano Indonesia. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 17(2), 165–170.
Hadi, N. (2013). Pasar Modal Acuan Teoitis Dan Praktis Investasi Di Instumen. Edisi.
Handajani, S. (2016). Pengembangan model pelatihan berbasis teori perilaku terencana dan kesediaan berperilaku higienis pada penjamah makanan di foodcourt Baseball UNESA. Universitas Airlangga.
Isticharoh, I., & Kardoyo, K. (2020). Minat investasi diprediksi dari motivasi diri, pengetahuan investasi, dan teknologi media sosial. Economic Education Analysis Journal, 9(3), 892–906.
Margareta, P. A., & Wahyuni, H. C. (2016). Peningkatan Kualitas Pelatihan di Training Centre melalui Integrasi Metode Service Quality (Servqual) dan Quality Function Deployment (QFD) Study Kasus pada PT. XYZ. Jurnal Teknik Industri, 11(3), 33–54.
Merawati, L. K., & Putra, I. (2015). Kemampuan pelatihan pasar modal memoderasi pengaruh pengetahuan investasi dan penghasilan pada minat berinvestasi mahasiswa. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis, 10(2), 105–118.
Nandar, H., Rokan, M. K., & Ridwan, M. (2018). Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Berinvestasi di Pasar Modal Syariah Melalui Galeri Investasi Iain Zawiyah Cot Kala Langsa. Kitabah: Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Syariah.
Pajar, R. C., & Pustikaningsih, A. (2017). Pengaruh motivasi investasi dan pengetahuan investasi terhadap minat investasi di pasar modal pada mahasiswa FE UNY. Jurnal Profita: Kajian Ilmu Akuntansi, 5(1).
Saputra, D. (2018). Pengaruh manfaat, modal, motivasi dan edukasi terhadap minat dalam berinvestasi di Pasar Modal. Future: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 5(2), 178–190.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
Wibowo, Ari, P. (2019). Pengaruh pengetahuan investasi, kebijakan modal minimal investasi, dan pelatihan pasar modal terhadap minat investasi (Studi kasus mahasiswa FE Unesa yang terdaftar di Galeri Investasi FE Unesa). Jurnal Ilmu Manajemen, 7(1), 198.
Widodo, S. E. (2015). Manajemen Pengembangan Sumber Daya Manusia, Pustaka Pelajar. Yogyakarta.