Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat generasi Z untuk berinvestasi di pasar modal

Main Article Content

Gita Lara
Usep Syaipudin
Ade Widiyanti

Abstract

Researchers want to achieve the goal of knowing the factors that influence the interest of Generation Z to invest in the Indonesian capital market. What the researcher will examine is the impact of investment knowledge, returns, and risk preferences on investment interest in the Indonesian capital market. In addition, this research also examines the impact of indicators of investment knowledge including capital market seminars, capital market communities, capital market schools, and capital market courses on investment interest in the Indonesian capital market. The researcher used the Partial Least Square (PLS) SEM analysis technique with SmartPLS version 3.2.9 software. This type of research data uses primary data by distributing questionnaires. Meanwhile, the sampling technique used purposive sampling with a total of 190 respondents. The findings from the research state that investment knowledge and return have an impact on investment interest, risk preferences have no impact on investment interest. Another result of this study, testing the type of investment knowledge states that capital market schools have the greatest impacton investment interest.

Article Details

How to Cite
Lara, G. ., Syaipudin, U., & Widiyanti, A. . (2022). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat generasi Z untuk berinvestasi di pasar modal. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 5(1), 418–432. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v5i1.1892
Section
Articles

References

Darmawan, T., Nurwahidin, & Anwar, S. (2019). Analisis faktor-faktor yang memengaruhi keputusan investasi di pasar modal syariah. Jurnal Middle East and Islamic Studies, 6(2), 192–214. http://meis.ui.ac.id/index.php/meis/article/view/103

Gumanti, T. A. (2011). Manajemen investasi:konsep,teori,dan aplikasi (1st ed.). Mitra Wacana Media.

Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., Sarstedt, M., Danks, N., & Ray, S. (2021). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) using R: A workbook. In Springer.

Hartono, J. (2016). Teori portofolio dan analisis investasi (Kesebelas).

Hati, S. R. H., Wibowo, S. S., & Safira, A. (2020). The antecedents of Muslim customers’ intention to invest in an Islamic bank’s term deposits: evidence from a Muslim majority country. Journal of Islamic Marketing, 12(7), 1363–1384. https://doi.org/10.1108/JIMA-01-2020-0007

Hati, S. W., & Harefa, W. S. (2019). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat berinvestasi di pasar modal bagi generasi milenial (Studi Pada Mahasiswi Jurusan Manajemen Bisnis Politeknik Negeri Batam). Business Administration, 3(2), 281–295.

Indriantoro, N. dan S. (2013). Metodologi penelitian bisnis untuk akuntansi dan manajemen. BPFE.

KSEI. (2021). Demografi investor. Ksei.Co.Id. https://www.ksei.co.id/publications/demografi_investor

Kusmawati. (2011). Pengaruh motivasi terhadap minat berinvestasi di pasar modal dengan pemahaman investasi dan usia. Jurnal Ekonomi Dan Informasi Akuntansi (Jenius), 1(2), 103–117.

Lim, K. L., Soutar, G. N., & Lee, J. A. (2013). Factors affecting investment intentions: A consumer behaviour perspective. Journal of Financial Services Marketing, 18(4), 301–315. https://doi.org/10.1057/fsm.2013.23

Malik, A. D. (2017). Analisa faktor – faktor yang mempengaruhi minat masyarakat berinvestasi di pasar modal syariah melalui bursa galeri investasi uisi. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam (Journal of Islamic Economics and Business), 3(1), 61. https://doi.org/10.20473/jebis.v3i1.4693

Merawati, luh komang, & Putra, I. P. M. J. S. (2015). Kemampuan pelatihan pasar modal memoderasi pengaruh pengetahuan investasi dan penghasilan pada minat berinvestasi mahasiswa. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis, 10(2).

Nisa, A., & Zulaika, L. (2017). Pengaruh pelatihan pasar modal, return, persepsi risiko, gender, dan kemajuan teknologi pada minat investasi mahasiswa di pasar modal (Studi Kasus Pada Mahasiswa S1 Akuntansi Ekstensi Di Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana). Peta, 2(2), 22–35. https://sinta.unud.ac.id/uploads/wisuda/1215351039-1-HALAMAN AWAL.pdf

Notoatmodjo, S. (2007). Promosi dan kesehatan dan ilmu perilaku. Rineka Cipta.

Obamuyi, T. M. (2013). Factors influencing investment decisions in capital market: a study of individual investors in Nigeria. Organizations and Markets in Emerging Economies, 4(1), 141–161. https://doi.org/10.15388/omee.2013.4.1.14263

Putranto, T. D. (2018). Kelas sosial dan perempuan generasi z di surabaya dalam membuat keputusan setelah lulus sekolah menengah atas. Jurnal Komunikasi Profesional, 2(1), 15–28. https://doi.org/10.25139/jkp.v2i1.841

Raditya, D., Budiarta, I. K., & Suardikha, I. M. S. (2014). Pengaruh modal investasi minimal di bni sekuritas, return dan persepsi terhadap risiko pada minat investasi mahasiswa dengan penghasilan sebagai variabel moderasi (Studi Kasus pada Mahasiswa Magister di Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana). Ekonomi, 7, 377–390.

Raut, R. K., Kumar, R., & Das, N. (2020). Individual investors’ intention towards SRI in India: an implementation of the theory of reasoned action. Social Responsibility Journal, 17(7), 877–896. https://doi.org/10.1108/SRJ-02-2018-0052

Sekaran, U. (2006). Research methods for business: a skill building approach. Elex Media Komputindo.

Sivaramakrishnan, S., Srivastava, M., & Rastogi, A. (2017). Attitudinal factors, financial literacy, and stock market participation. International Journal of Bank Marketing, 35(5), 818–841. https://doi.org/10.1108/IJBM-01-2016-0012

Sugiyono. (2014). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Tandelilin, E. (2010). Analisis investasi dan manajemen portofolio (pertama). BPFE.

Tandio, T., & Widanaputra, A. A. G. P. (2016). Pengaruh pelatihan pasar modal, return, persepsi, risiko, gender, dan kemajuan teknologi pada minat investasi mahasiswa. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 16(3), 2–26.

Tapscott, D. (2013). Grown up digital : yang muda yang mengubah dunia. Gramedia Pustaka Utama.