Implementasi akuntansi salam dalam aplikasi shopee
Main Article Content
Abstract
Since the Covid-19 case became a pandemic and there was an appeal not to leave the house, the economic cycle was hampered. Marketplace is here to be a solution so that buying and selling can still occur with minimum contact. The Shopee application is one of the marketplaces known for its many promotions. This study aims to review the implementation of salam accounting in marketplaces in Indonesia, one of which is the Shopee application. The study used qualitative methods with descriptive analysis based on literature review. The results of the study show that the Shopee application has implemented a salam contract in its transactions, where the buyer transacts by paying the full value of the goods, then the goods are sent to the buyer's address, and after the buyer agrees with the condition of the goods, the seller gets the money.
Article Details
References
Arif, M., Kasnelly, S., & Andaresta, O. (2021). Pelaksanaan jual beli (Al Ba’i) berakad salam. Al-Mizan: Jurnal Ekonomi Syariah, 4(II).
Arifin, M. J. (2020). Keabsahan Akad Transaksi Jual Beli dengan Sistem Dropshipping dalam Perspektif Ekonomi Islam. Lisyabab, 1(2), 279–290.
Az-Zuhaili, W. (2011). Fiqih Islam wa adillatuhu, terj. Abdul Hayyie Al-Kattani, Dkk, Jakarta: Gema Insani.
Aziz, A. (2019). Keabsahan jual beli oleh anak dibawah umur menurut madzhab hanafi dan syafi’i. Irtifaq: Jurnal Ilmu-Ilmu Syari’ah, 6(01).
Barkatullah, A. H. (2019). Hak-hak konsumen. Nusamedia.
Darmawansyah, T. T., & Polindi, M. (2020). Akad As-Salam dalam sistem jual beli online (Studi kasus online shopping di Lazada. co. id). Jurnal Aghniya, 3(1), 20–39.
Maika, M. R. (2016). Model bisnis pembelian kolektif (crowdfunding) jual beli salam (pesanan) petani dan warga perumahan. Seminar Nasional Agribisnis Dan Pengembangan Ekonomi Perdesaan III.
Mauludi, S. (2014). The Great Success. Elex Media Komputindo.
Mujiatun, S. (2014). Jual beli dalam perspektif islam: Salam dan istisna’. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 13(2).
Pasaribu, C., & Lubis, S. K. (2016). Hukum perjanjian dalam Islam. Sinar Grafika.
Rahayu, A. K. S. (2020). Penerapan jual beli akad salam dalam layanan shopee. Jurnal Ar-Ribhu, 3(2), 92–106.
Rozalinda, F. E. S. (2016). Prinsip dan implementasinya pada sektor keuangan syariah. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sanjaya, C., & Candraningrum, D. A. (2021). Pengaruh promosi gratis ongkos kirim shopee terhadap minat beli konsumen di Toko Non Star Seller. Prologia, 5(2), 369–375.
Septiarini, D. F. (2013). Akuntansi keperilakuan, landasan akuntansi keperilakuan dalam perspektif islam. AKRUAL: Jurnal Akuntansi, 5(1), 45–58.
Simal, A. H. (2019). Pelaksanaan jual beli dengan menggunakan akad As-Salam ditinjau dari prinsip Tabadul Al-Manafi. Jurnal Cahkim, 15(1).
Tektona, R. I., & Putra, R. C. (2021). Implikasi hukum pandemi covid-19 terhadap transaksi akad bai’as-salam (Pre Order) dalam transaksi dropship. Jurnal Supremasi, 79–93.
Widiana, W., & Annisa, A. A. (2018). Menilik urgensi penerapan pembiayaan akad salam pada bidang pertanian di lembaga keuangan syariah di Indonesia. Muqtasid: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 8(2), 88.
Wijaya, H., Patahuddin, A., Aqbar, K., & Hasmudin, W. K. (2021). Hukum jual beli online dengan sistem pre order dalam perspektif hukum islam (Studi Kasus Toko Online Nashrah Store). BUSTANUL FUQAHA: Jurnal Bidang Hukum Islam, 2(2), 251–270.