Pengaruh viral marketing dan electronic word of mouth terhadap keputusan pembelian pada pengguna aplikasi shopee

Main Article Content

Samuel Randy Tapparan
Olga Firanda Taruk Allo

Abstract

The research problem is how much influence Viral Marketing and Electronic Word Of Mouth have on Purchase Decisions for Shopee Application users. This study aims to determine the effect of Viral Marketing and Electronic Word Of Mouth on Purchase Decisions on Shopee Application Users among Students of the 2018 UKI Toraja Faculty of Economics Class Rantepao. The type of data used is Primary Data obtained from the results of questionnaires from respondents, namely Students of the Faculty of Economics UKI Toraja Class 2018 Rantepao Class as many as 50 respondents and Secondary Data obtained from the data and journals needed in this study. The research method used in this study is Multiple Linear Regression Analysis. The results show that both Viral Marketing and Electronic Word Of Mouth have a Stimulant and Partial effect on purchasing decisions.

Article Details

How to Cite
Tapparan, S. R., & Allo, O. F. T. (2022). Pengaruh viral marketing dan electronic word of mouth terhadap keputusan pembelian pada pengguna aplikasi shopee. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 4(11), 5041–5048. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v4i11.1805
Section
Articles

References

Andini, N. P. (2014). Pengaruh viral marketing terhadap kepercayaan pelanggan dan keputusan

pembelian (Studi pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya angkatan

yang melakukan pembelian online melalui media sosial instagram). Brawijaya University.

Arafat, M. (2017). Analisis dan perancangan website sebagai sarana informasi pada lembaga bahasa

kewirausahaan dan komputer Akmi Baturaja menggunakan PHP dan MySQL. Jurnal Ilmiah

MATRIK, 19(1), 1–10.

Arif, M. (2021). Pengaruh social media marketing, Electronic Word Of Mouth (EWOM) dan lifestyle

terhadap keputusan pembelian online. Seminar Nasional Teknologi Edukasi Sosial Dan

Humaniora, 1(1), 111–122.

Furqon, M. A. (2020). Pengaruh viral marketing dan turbo marketing terhadap keputusan pembelian.

Jurnal Inspirasi Bisnis Dan Manajemen, 4(1), 79–90.

Goyette, I., Ricard, L., Bergeron, J., & Marticotte, F. (2010). E‐WOM Scale: word‐of‐mouth

measurement scale for e‐services context. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue

Canadienne Des Sciences de l’Administration, 27(1), 5–23.

Hamdani, M. Y. (2018). Pengaruh viral marketing terhadap kepercayaan konsumen serta dampaknya

terhadap keputusan pembelian (Survei pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Administrasi Universitas

Brawijaya angkatan 2015/2016 yang pernah melakukan pembelian online melalui media sosial

inst. Universitas Brawijaya.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). A framework for marketing management. Pearson Boston, MA.

Nafisah, F. R. (2021). Pengaruh electronic word of mouth (e-wom) dan brand image terhadap keputusan

pembelian dengan price discount sebagai variabel moderasi (Studi empiris pada konsumen shopee

di Kota Magelang). Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang.

Paramita, E. L., & Wijaya, T. (2014). Pengaruh electronic word of mouth (E-WOM) terhadap keputusan

pembelian kamera Dslr. Jurnal Ilmiah, 2(13), 12–19.

Rakhmawati, A., Nizar, M., & Murtadlo, K. (2019). Pengaruh Electronic Word Of Mouth (E-WOM)

dan viral marketing terhadap minat berkunjung dan keputusan berkunjung. Sketsa Bisnis, 6(1),

–21.

Santoso, S. (2020). Panduan lengkap SPSS 26. Elex Media Komputindo.

Sawlani, D. K., & SE, M. (2021). Keputusan pembelian online: kualitas website, keamanan dan

kepercayaan. Scopindo Media Pustaka.

Sugiyono. (2018). Kualitatif, kuantitatif dan R&D. Alfabeta.

Wiludjeng, S. S. dan T. S. N. (2013). Pengaruh viral marketing terhadap keputusan pembelian pada PT

“X.” Proceeding Seminar Nasional and Call for Papers Sancall.

Winarti, C. (2021). Pemanfaatan sosial media oleh UMKM dalam memasarkan produk di masa pandemi

Covid-19. Universitas Tanjungpura, 195–206.