Pengaruh viral marketing dan electronic word of mouth terhadap keputusan pembelian pada pengguna aplikasi shopee
Main Article Content
Abstract
The research problem is how much influence Viral Marketing and Electronic Word Of Mouth have on Purchase Decisions for Shopee Application users. This study aims to determine the effect of Viral Marketing and Electronic Word Of Mouth on Purchase Decisions on Shopee Application Users among Students of the 2018 UKI Toraja Faculty of Economics Class Rantepao. The type of data used is Primary Data obtained from the results of questionnaires from respondents, namely Students of the Faculty of Economics UKI Toraja Class 2018 Rantepao Class as many as 50 respondents and Secondary Data obtained from the data and journals needed in this study. The research method used in this study is Multiple Linear Regression Analysis. The results show that both Viral Marketing and Electronic Word Of Mouth have a Stimulant and Partial effect on purchasing decisions.
Article Details
References
Andini, N. P. (2014). Pengaruh viral marketing terhadap kepercayaan pelanggan dan keputusan
pembelian (Studi pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya angkatan
yang melakukan pembelian online melalui media sosial instagram). Brawijaya University.
Arafat, M. (2017). Analisis dan perancangan website sebagai sarana informasi pada lembaga bahasa
kewirausahaan dan komputer Akmi Baturaja menggunakan PHP dan MySQL. Jurnal Ilmiah
MATRIK, 19(1), 1–10.
Arif, M. (2021). Pengaruh social media marketing, Electronic Word Of Mouth (EWOM) dan lifestyle
terhadap keputusan pembelian online. Seminar Nasional Teknologi Edukasi Sosial Dan
Humaniora, 1(1), 111–122.
Furqon, M. A. (2020). Pengaruh viral marketing dan turbo marketing terhadap keputusan pembelian.
Jurnal Inspirasi Bisnis Dan Manajemen, 4(1), 79–90.
Goyette, I., Ricard, L., Bergeron, J., & Marticotte, F. (2010). E‐WOM Scale: word‐of‐mouth
measurement scale for e‐services context. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue
Canadienne Des Sciences de l’Administration, 27(1), 5–23.
Hamdani, M. Y. (2018). Pengaruh viral marketing terhadap kepercayaan konsumen serta dampaknya
terhadap keputusan pembelian (Survei pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Administrasi Universitas
Brawijaya angkatan 2015/2016 yang pernah melakukan pembelian online melalui media sosial
inst. Universitas Brawijaya.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). A framework for marketing management. Pearson Boston, MA.
Nafisah, F. R. (2021). Pengaruh electronic word of mouth (e-wom) dan brand image terhadap keputusan
pembelian dengan price discount sebagai variabel moderasi (Studi empiris pada konsumen shopee
di Kota Magelang). Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang.
Paramita, E. L., & Wijaya, T. (2014). Pengaruh electronic word of mouth (E-WOM) terhadap keputusan
pembelian kamera Dslr. Jurnal Ilmiah, 2(13), 12–19.
Rakhmawati, A., Nizar, M., & Murtadlo, K. (2019). Pengaruh Electronic Word Of Mouth (E-WOM)
dan viral marketing terhadap minat berkunjung dan keputusan berkunjung. Sketsa Bisnis, 6(1),
–21.
Santoso, S. (2020). Panduan lengkap SPSS 26. Elex Media Komputindo.
Sawlani, D. K., & SE, M. (2021). Keputusan pembelian online: kualitas website, keamanan dan
kepercayaan. Scopindo Media Pustaka.
Sugiyono. (2018). Kualitatif, kuantitatif dan R&D. Alfabeta.
Wiludjeng, S. S. dan T. S. N. (2013). Pengaruh viral marketing terhadap keputusan pembelian pada PT
“X.” Proceeding Seminar Nasional and Call for Papers Sancall.
Winarti, C. (2021). Pemanfaatan sosial media oleh UMKM dalam memasarkan produk di masa pandemi
Covid-19. Universitas Tanjungpura, 195–206.