Faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa dalam berorganisasi di kampus STIE Pancasetia

Main Article Content

Fauziannor Fauziannor

Abstract

This study aims to determine the partial and simultaneous influence, as well as the dominant influence of internal factors (X1) and external factors (X2) on student interest in organizing on the STIE Pancasetia campus (Y). This research is quantitative which intends to explain the causal relationship between variables through hypothesis testing. The population used in this study are active and less active students who follow the organization on the STIE Pancasetia campus. The number of members for the 2021/2022 period is 110 and the sample is 86 students. sample size using the Slovin formula. The results showed that the Internal Factor Variable (X1) had a significant effect on Organizational Interest (Y) at STIE Pancasetia Banjarmasin partially. External Factor Variables (X2) have a significant effect on Organizational Interest (Y) at STIE Pancasetia Banjarmasin partially, the influence of both Internal Factor variables (X1) and External Factors (X2), simultaneously (together) affect Organizational Interest (Y ) At STIE Pancasetia Banjarmasin. The results of the study stated that the variable that had the dominant influence on Interest in Organization was Internal Factor (X1), which means that Internal Factor (X1) had the strongest influence on Interest in Organization (Y) at STIE Pancasetia Banjarmasin. The variable with the most dominant influence on Interest in Organization (Y) at STIE Pancasetia Banjarmasin, because the partial r value of the Internal Factor variable (X1) is greater than the other variables.

Article Details

How to Cite
Fauziannor, F. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa dalam berorganisasi di kampus STIE Pancasetia. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 4(8), 3520–3533. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v4i8.1455
Section
Articles

References

Ardian, Z. A. E. (2017). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua Terhadap Minat Berorganisasi pada Anggota Aktif UKM PSM Gema Gita Bahana UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Skripsi. Tersedia dari repositori UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Cahyorinartri, Niken. (2018). Motivasi Mahasiswa Berorganisasi di Kampus. Jurnal Psikologi, 2 (2), 27-38.

Hasbundoya. (2018). 10 Dampak Positif Organisasi Bagi Mahasiswa. Diakses 8 Oktober 2021, dari https://www.hasbundoya.com/2018/06/5-dampak-positif-bagi-mahasiswa-yang.html

Hulukati, Wenny., & Moh. Rizki, D. (2018). Analisis Tugas Perkembangan Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Gorontalo. Jurnal Bioketik, 2 (1), 73-114.

Jauhari, Tontowi. (2019). Perilaku Organisasi. Lampung: IAIN Raden Intan Lampung. Diakses dari http://repository.radenintan.ac.id/

Karim, Ridwan. (2021). Pengertian Organisasi: Manfaat, Tujuan, Ciri-ciri, Unsur dan Konsepnya. Diakses 8 Oktober 2021, dari https://penerbitbukudeepublish.com/pengertian-organisasi/

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2003). Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: diakses dari https://pmpk.kemdikbud.go.id/

Keputusan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (1998). Pedoman Umum Organisasi Kemahasiswaan di Perguruan Tinggi. Jakarta: diakses dari https://phys.unpad.ac.id/wp-content/uploads/2010/02/panduan-organisasi-kemahasiswaan-1998.pdf

Mangkunegara., Anwar., & Prabu. (2005). Perilaku an Budaya Organisasi. Bandung: Refika Aditama.

Matondang, Asnawati. (2018). Pengaruh Antara Minat dan Motivasi dengan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2 (2), 24-32.

Nugroho, H., Djum Djum, N. B., & Juharyanto. (2018). Hubungan Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Anggota Koperasi Mahasiswa. JAMP: Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan, 1 (1), 117-123.

Nurdin, P. B. R., Syutri, L., & Alifia, M. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Berorganisasi. Jurnal Manajemen dan Organisasi Review (MANOR), 2 (2), 122-131.

Pertiwi, M. C., Awang, S., Irma, R., & Honest, U. K. (2015). Hubungan Organisasi dengan Mahasiswa dalam Menciptakan Leadership. Aktualisasi Bimbingan dan Konseling pada Pendidikan Dasar Menuju Peserta Didik yang Berkarakter, 1 (2), 227-234.

Rahmat, P. S. (2018). Psikologi Pendidikan. Jakarta Timur: PT Bumi Aksara.

Reksohadiprojo, S., & Hani, H. (2001. ). Organisasi Perusahaan Teori Struktur dan Perilaku. Yogyakarta: BPFE UGM.

Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Syardiansah. (2016). Hubungan Motivasi Belajar dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Pengantar Manajemen (Studi Kasus Mahasiswa Tingkat I EKM A Semester II). Jurnal Manajemen dan Keuangan, 5 (1), 440-448.

Tahir, Arifin.(2014). Buku Ajar Perilaku Organisasi. Yogyakarta: Deepublish. Diakses dari https://repository.ung.ac.id/

Udayani, N. M. K., Ketut, A., & Dewa, G. H. D. (2017). Hubungan Motivasi Berprestasi dan Minat Berorganisasi Terhadap Indeks Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Jurusan Pendidikan Teknik Informatika. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendiikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 6 (2), 267-276.

Wahyu. (2016). Dampak Positif dan Negatif Organisasi Bagi Mahasiswa. Diakses 8 Oktober 2021, dari http://wahyucancerioblog.blogspot.com/2016/05/dampak-positif-dan-negatif-organisasi.html