ANALISIS PERSEPSI KONSUMEN TERHADAP KEINGINAN MENGGUNAKAN E-COMMERCE DALAM BERTRANSAKSI ONLINE

Main Article Content

Fajar Sulaiman Noviandi

Abstract

The desire to use is a desire or action taken by a consumer to determine a choice from several available alternatives to solve problems. The level of desire to use is closely related to the development of the electronic commerce (e-commerce) business. Factors that can effect the desire to use e-commerce in online transactions include consumer perceptions of ease and usefulness of e-commerce. This study aims to analyze consumer perceptions related to ease and usefulness of e-commerce, either partially or simultaneously on desire to use e-commerce in online transactions. The method used was descriptive method and quantitative method. The sample of this research was 97 people of early adults aged 20-30 years in Sumedang City. Data collection techniques used a questionnaire with data analysis through multiple linear regression. The results of statistical tests that ease had a positive and significant effect on desire to use e-commerce in online transactions; usefulness had a positive and significant effect on desire to use e-commerce in online transactions; ease and usefulness had a simultaneous and significant effect on desire to use e-commerce in online transactions.

Article Details

How to Cite
Fajar Sulaiman Noviandi. (2022). ANALISIS PERSEPSI KONSUMEN TERHADAP KEINGINAN MENGGUNAKAN E-COMMERCE DALAM BERTRANSAKSI ONLINE. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 4(Spesial Issue 3), 1803–1812. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v4iSpesial Issue 3.1176
Section
Articles

References

Aryanto, A. 2019. “Persaingan E-Commerce, Siapa Juaranya? Si Hijau atau Si Oranye?”. Artikel Berita. Diakses dari www.wartaekonomi.co.id.

Atriyani. 2020. Pengaruh Persepsi Manfaat dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Menggunakan Dompet Digital OVO. JSEH Volume 6 Nomor 1, Juni 2020.

Bastiaan, R.P.P. 2017. Pengaruh Kemudahan Penggunaan dan Persepsi Kegunaan Terhadap Sikap Konsumen dan Minat Bertransaksi Secara Online di Tokopedia. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Tahun 2017.

Basyar, K. 2016. Pengaruh Persepsi Kemudahan dan Persepsi Manfaat Terhadap Niat Beli Ulang Secara Online dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening. BISMA Volume 8 No. 2 Februari 2016.

Faradila, S.N. 2016. Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Beli dengan Kepercayaan sebagai Variabel Intervening (Studi pada Pengunjung Toko Online berrybenka.com di Kalangan Mahasiswa Universitas Diponegoro). Jurnal Studi Manajemen & Organisasi 13 (2016) Desember.

Karnadjaja, C.C. 2017. Pengaruh Persepsi Risiko, Manfaat, dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Belanja Online Melalui Kepercayaan dan Sikap pada Konsumen Zalora di Surabaya. Kajian Ilmiah Mahasiswa Manajemen (Vol 6 no 2 Desember 2017.

Lesmono, A. 2017. “Technology Acceptance Model (TAM)”. Artikel. Diakses dari https://docplayer.info.

Rahayu, N. 2019. “Pertumbuhan E-Commerce Pesat di Indonesia”. Artikel Berita. Diakses dari www.wartaekonomi.co.id.