Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Anggota Dalam Memanfaatkan Produk Pembiayaan Murabahah di KSPPS BMT Berkah Kabupaten Ciamis

Fadila Mardiani

Authors

  • Fadila Mardiani Universitas Koperasi Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32670/ecoiqtishodi.v6i1.4129

Keywords:

Kata Kunci: Pembiayaan,Murabahah,Minat Anggota

Abstract

Cooperatives based on the sharia system developed amidst the rise of thousands of conventional cooperatives, especially on the financing provided to members. Financing is often used for cooperative activities because it is always related to plans to obtain income. The increase in financing products has a positive impact on economic progress. Therefore, with the phenomenon of increasing financing at one of the BMTs in Ciamis district, namely KSPPS BMT BERKAH, there has been an increase in murabahah financing products. The aim of conducting this research is to find out what factors influence members' interest in murabahah financing products at KSPPS BMT BERKAH. This research is qualitative research, namely using primary data, namely data that has been obtained from the object under study. Primary data from this research is the main source obtained from interviews. Meanwhile, secondary data is data obtained through intermediaries and parties who already have the data. Secondary data from this research is from books and documents and other things related to the author's title. The results of this research state that the factors for the increase in murabahah financing products are because most members easily understand this murabahah financing product compared to other financing products and BMT makes it easy for customer members to apply, namely easy terms and relatively small margins.

References

Aizah , F. (2022). KELEMBAGAAN DAN IDENTITAS KOPERASI.

Asrari. (2022). PENGERTIAN KOPERASI, KOPERASI SYARIAH DAN UMKM.

Azizah, F. (2022). KELEMBAGAAN DAN IDENTITAS KOPERASI.

Baidhowi. (2017). REKONSTRUKSI AKAD MURABAHAH (STUDI AKAD MURABAHAH DI BMT SM NU PEKALONGAN).

Hasana. (2020). UPAYA PENINGKATANMINAT MEMBACA KARYA SASTRA PESERTA DIDIKMAN 3 KOTA JAMBI.

Indah, B. (2015). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT ANGGOTA DALAM MEMANFAATKAN PRODUK PEMBIAYAAN KOPERASI SYARIAH.

Mulyani Sri, A. (2021). PERANAN DISTRIBUTOR MINIGOLD DALAM MENINGKATKAN MINAT MASYARAKAT UNTUK BERINVESTASI PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI KELURAHAN TANGKERANG TENGAH MENURUT EKONOMI SYARIAH.

Hotimah, D., Irawan, D., & Sobarna, N. (2022). Implementasi Akad Pembiayaan Murabahah Pada Koperasi Pojok Syariah. 4(04), 1–10.

Marlina, V., & Nanang Sobarna. (2023). Implementasi Akad Wadi’ah Pada Koperasi Simpan Pinjam dan Pembiayaan Syariah. Koaliansi Cooperative Journal, 2(2), 69–82. file:///C:/Users/weldy/Downloads/3144-Article Text-14663-2-10-20230324 (1).pdf

Nanang Sobarna. (2021). Peluang Dan Tantangan Koperasi Syariah Di Indonesia. In Book Chapter. Institut Manajemen Koperasi Indonesia.

Sobarna, N. (2022). Pendidikan Koperasi Mengenai Akad Dan Produk Koperasi Syariah Untuk Anggota Koperasi Syariah Baitul Muttaqin Di Cibolerang Bandung. E-Coops-Day, Jurnal Ilmiah Abdimas, 3(2).

Sobarna, N., & Lutfadila, S. (2023). Eco-Iqtishodi Pelaksanaan Pembiayaan Murabahah di Koperasi Syariah. Eco-Iqtishodi Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 4, 97–109.

Sobarna, N., Prasetyo, K. A., Ekonomi, P., Universitas, S., Indonesia, K., Ekonomi, P., Universitas, S., & Indonesia, K. (n.d.). MEKANISME PEMBIAYAAN MURABAHAH DI KOPERASI AL-AMANAH MASJID BESAR TANJUNGSARI. 750–755.

Sudaryat. (2018). Undang-Undang No.25 Tahun 1992 Tentang Perkoperasian dan Daya Dukungnya Terhadap Pemberdayaan Koperasi Syariah di Indonesia.

Utama, I. (2017). Prosedur penyelesaian pembiayaan bermasalah : studi kasus pada pembiayaan murabahah di PT BPRS PNM Binama.

Utama, I. P. (2021). Prosedur penyelesaian pembiayaan bermasalah: studi kasus pada pembiayaan murabahah di PT BPRS PNM Binama.

Zakia Nurlatifah, S., Tinggi Ekonomi Islam Tazkia, S., & Tarbiyah dan Keguaruan UIN Raden Intan Lampung, F. (n.d.). PENGARUH STRATEGI PEMASARAN… PENGARUH STRATEGI PEMASARAN WORD OF MOUTH (WOM) DAN PRODUK PEMBIAYAAN SYARIAH TERHADAP MINAT DAN KEPUTUSAN MENJADI ANGGOTA (NASABAH) PADA BAITUL TAMWIL MUHAMMADIYAH (BTM) KOTA BANDAR LAMPUNG.

Downloads

Published

2024-07-06